16.4.2014

SuPers medlem får betydande ersättning för ogrundat upphävt arbetsavtal

Västra Nylands tingsrätt har dömt ett vårdhemsföretag för ogrundat upphävande av arbetsavtal. Närvårdaren som är medlem av SuPer fick i sin helhet den ersättning som förbundet krävde. Tingsrätten konstaterar att arbetsgivaren agerat ytterst osakligt och att uppsägningen varit totalt ogrundad.

Närvårdaren får en ersättning på närmare 140 000 euro: ersättning för ogrundat upphävande av arbetsavtal för 12 månader 36 432 euro, lönefordran 79 956 euro, lön under väntetiden 867 euro och alla utgifter med ränta. Utgiftssumman påverkades också av ett hot om gentalan som närvårdaren råkade ut för. Tingsrätten ansåg att motparten är skyldig att ersätta också dem.

Representanterna för vårdhemsföretaget påstod att närvårdaren gjort sig skyldig till olika försummelser under anställningstiden.
Arbetsgivaren kunde ändå inte visa upp tillräckligt med bevis för påståendet. Arbetsgivaren medgav också att företaget av misstag inte betalat tiotusentals euro av den lagenliga lönen för närvårdaren.

I tingsrättens beslut konstateras att de skildringar som närvårdaren och dennas kolleger presenterat är trovärdiga. På basen av dem konstaterade tingsrätten att de påstådda försummelserna av arbetsuppgifterna inte ägt rum. Däremot kom det fram att ledningen av vårdhemsföretaget upprepade gånger betett sig dåligt mot närvårdaren och till och med hotat denna.

Enligt tingsrättens tolkning hade närvårdaren åtminstone delvis sagts upp på grund av sjukledighet som berodde på depression och ångesttillstånd.