29.3.2017

SuPers ordförande Paavola är oroad över närvårdarnas och primärskötarnas ökande arbetslöshet

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers ordförande Silja Paavola är oroad över den ökande arbetslösheten inom vården. Arbetslösheten bland närvårdarna och primärskötarna har ökat med sju procent från 2015 till 2016 och ligger nu på 5,5 procent. Ordförande Paavola är mycket oroad över denna utveckling. I och med social- och hälsovårdsreformen kan verksamheten komma att effektiviseras ytterligare, vilket leder till en fortsatt ökning av arbetslösheten.

Vården är inte längre en bransch som erbjuder ett säkert arbete. De senaste åren har vårdbranschen varit föremål för sparåtgärder, och tendensen fortsätter. Personalresurserna har minskats, man nyanställer inte när någon går i pension, visstidsanställningar omvandlas inte till ordinarie och förbudet att använda vikarier är vardagsmat. Även användningen av outbildad arbetskraft framför allt inom äldreomsorgen oroar SuPer. I vissa fall används även minderåriga som arbetskraft. Utöver dessa sparåtgärder har antalet uppsägningar ökat de senaste åren.

Neddragningen av personal drabbar i slutändan klienterna, dvs. kommuninvånarna. De får inte den service som utlovats och säkerheten blir lidande. Besparingarna inom småbarnsfostran kommer att förfalla till betalning längre fram i form av social utslagning och andra problem. Räkningen för nedbrytningen av basservicen är mycket större än lönekostnadsbesparingen.

Arbetsbördan för dem som jobbar har blivit orimligt stor. Enligt den Kommun10-undersökning som publicerades i februari har arbetsbördan för hälften av närvårdarna/vårdarna blivit outhärdlig. Den enda gruppen med en lite högre siffra var klasslärarna. 60 procent av hemvårdarna och närvårdarna trodde att de skulle fortsätta arbeta fram till pensionsåldern. Bara brandmän och köksbiträden hade en lägre siffra. Närvårdarna och hemvårdarna hade flest sjukledigheter som varade längre än tre dagar.

Resultaten för SuPers utredningar är likartade. Enligt en utredning som publicerades sommaren 2016 är 93 procent av närvårdarna och primärskötarna oroade över vårdkvaliteten. 70 procent hade övervägt att byta bransch. Fler än hälften av dem som svarade på enkäten var inte säkra om de skulle kunna jobba kvar i sitt nuvarande yrke om två år med tanke på hälsan. Enligt utredningen har den upplevda arbetsbördan hos närvårdarna och primärskötarna ökat väsentligt på fyra år. Antalet vårdare som upplever arbetet som tungt hade ökat med mer än en femtedel.

SuPer har 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården eller fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.