2.9.2019

SuPers ordförande Paavola: Kommunsektorns arbetsplatser måste tryggas

Silja Paavola, ordförande för SuPer, Finlands närvårdar- och primärskötarförbund, insisterar på att arbetsplatserna inom den kommunala sektorn måste tryggas. Regeringen måste kompensera kommunerna för de förluster som orsakats av konkurrenskraftsavtalet. Då konkurrenskraftavtalet (kiky) ingicks år 2016 var ett av SuPers villkor att regeringen vidtar åtgärder för att trygga arbetsplatserna, om kommunekonomin visar upp ett negativt resultat. - Det är av största vikt att vårdarnas arbetsplatser bevaras och att de grundläggande tjänsterna håller hög kvalitet, betonar ordförande Paavola.

Kommunernas ekonomi uppvisar tecken på försvagning, och sparåtgärderna berör särskilt tjänsterna inom social- och hälsovården, som redan under flera år har varit föremål för sparåtgärder. Kommuner och samkommuner inleder samarbetsförhandlingar, vilka resulterar i permitteringar och till och med uppsägningar. Arbetsplatser står på spel.

Det är inte försvarligt att säga upp personal i en situation då det i verkligheten finns behov av mer arbetskraft. Det råder i synnerhet brist på personal inom äldreomsorgen och då personaldimensioneringen på 0,7 vårdare per klient slutligen skrivs in i lagen, är det viktigt att alla utbildade vårdare och stödpersonal stannar kvar i branschen. - Vi behöver regeringens stöd för dessa gemensamma insatser, menar ordförande Paavola.

Skatteavdragen och nedskärningarna i kommunernas statsandelar som baserades på det bättre läget inom kommunekonomin under tidigare år har lett till en försvagad kommunal ekonomi. Eftersom de statliga bidragen beräknas utifrån tidigare år är de inte nödvändigtvis tillräckliga för kommunernas nuvarande ekonomiska situation. Vi står nu inför denna typ av situation. Dessutom har förlängningarna av arbetstiden inte i kommunerna lett till sådana besparingar som finansministeriet en gång förutspådde. Regeringen har sitt löfte till trots inte kompenserat kommunerna för det av konkurrenskraftsavtalet orsakade inkomstbortfallet.

Okompenserad förlängning av arbetstiden är problematisk. Olika kollektivavtal har kommit överens om olika sätt att genomföra förlängningen och i avtalen inom vissa områden är den tidsbegränsad. Arbetstagarna försätts då i en ojämlik position. Avtalet ingicks vid en tidpunkt då det statsekonomiska läget var försvagat. Nu är det ekonomiska läget bättre.

- Det mest rättvisa skulle vara att förlängd arbetstid utan kompensation inte ingår i de nya avtalen, anser ordförande Paavola.

Konkurrenskraftsavtalet har bland fackens medlemmar upplevts som mycket orättvist. För tre år sedan gick fackföreningarna regeringen till mötes utan så mycket som ett tack i gengäld. Regeringens alternativ till sparåtgärderna var stramare än konkurrenskraftsavtalet, så något egentligt alternativ erbjöds inte.

- Om man önskar återfå det förtroende som gått förlorat till följd av konkurrenskraftsavtalet, är det regeringens och arbetsgivarnas tur att komma arbetstagarna till mötes, insisterar Paavola.

SuPer har 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovård eller fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085