19.12.2018

SuPers ordförande Silja Paavola: Kommunerna försummar sina tillsynsskyldigheter

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har idag skickat ett öppet brev till revisionsnämnderna i kommunerna Brevet gäller hur kommunerna försummar sina tillsynsskyldigheter  – När kommunerna överför tjänster som produceras av dem själva att produceras av bolag, befrias kommunerna de facto inte från skyldigheten att övervaka produktionen av dessa tjänster.

Många kommuner har i allt snabbare takt överfört sin egen produktion av social- och hälsotjänster samt småbarnspedagogiktjänster till privata företag. Vi har fastställt att vissa kommuners tjänsteinnehavare är okunniga om sin egen tillsynsförpliktelse. Antingen har tjänsteinnehavarna inte insett att de har en skyldighet eller så har de utlokaliserat sitt ansvar och förlitat sig på att tillsynen sköts genom till exempel företagens egenkontrollplaner och av regionförvaltningsverken.

När kommunerna överför tjänster som produceras av dem själva och som bekostas med gemensamma skattemedel att produceras av bolag genom konkurrensutsättning eller med hjälp av servicesedlar befrias kommunerna de facto inte från skyldigheten att övervaka produktionen av dessa tjänster. I enlighet med vad som föreskrivs i ett flertal lagar ska kommunerna också ingripa vid missförhållanden i tjänsteproduktionen.

Tyvärr har den här tillsynsskyldigheten försummats i många kommuner och till följd av försummelserna har arbetstagare och ett flertal klienter som behöver tjänsterna utlämnats till tjänsteproducenter som inte följer avtal och anvisningar. Dessa försummelser orsakar också kommunerna betydande ekonomiska förluster eftersom kommunerna inte nödvändigtvis får de tjänster som avsågs när avtalen ingicks.

SuPer har fler än 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården samt fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Bilaga: Öppet brev till kommunernas revisionsnämnder (pdf)

Mer information:
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085