15.9.2020

SuPers Paavola: Vårdarna måste få skälig ersättning för sina insatser i kampen mot coronaviruset

Silja Paavola, ordförande för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer, kräver av regeringen monetär ersättning för vårdarnas insatser under den exceptionellt belastande coronatiden. Paavola öppnade SuPers förbundsmöte idag, tisdag. Mötet ordnas som flerformsmöte den 15–16 september. En del av mötesrepresentanterna träffas på Helsingfors mässcenter och en del deltar i mötet digitalt på distans. Vid mötet utses förbundets presidium och förbundsstyrelsen godkänns.

Vårdarna förtjänar konkret monetär ersättning för det exceptionellt belastande arbetet under coronatiden. Arbetet i skyddsutrustning är tungt och vårdarna har varit tvungna uppvisa flexibilitet gällande arbetstider och vara i ständig beredskap för krissituationer. Arbetstagarna har under en exceptionell tid kontinuerligt varit tvungna att riskera både sin egen och sina närståendes säkerhet. Att arbeta under konstant risk och osäkerhet är särskilt betungande. Inom äldreomsorgen har man varit tvungen att isolera äldre från sina släktingar. Vårdarnas etiska börda i undantagstillstånd, där klienten lider av omständigheterna, är tung.

SuPer har inför budgetmanglingen tillsammans med Tehy vädjat om coronaersättning till landets regering. På samma sätt som i flera andra europeiska länder bör vårdarna även i Finland få monetär ersättning för sitt riskfyllda arbete under coronapandemin. Situationen har varit mycket exceptionell och fortsätter att vara det. Antalet smittade ökar, och testningen och spårningen kräver arbetskraft. Inom vården förbereder man sig fortfarande för risken för coronavirussmittor och utför långa och belastande skift i tung skyddsutrustning. Situationen är inte på långt när över.

Coronaepidemin har förutsatt att vårdare med kort varsel arbetar på platser och i förhållanden som inte är bekanta för dem, ofta utan adekvat handledning och skyddsutrustning. Instruktionerna för användningen av skyddsutrustning var till en början motstridiga. Tillräcklig skyddsutrustning har heller inte alltid funnits tillgänglig.

Under undantagstillstånden var vårdarna många gånger tvungna att arbeta underbemannade i stressfyllda situationer. Utmattningsproblemen visar sig säkert i samband med en eventuell andra våg som en allmän ökning av sjukfrånvaron. En del har övervägt och kommer att överväga branschbyte som ett sätt att ta hand om sin ork.

Vårdarna har rätt till monetär ersättning för sitt arbete under mycket exceptionella omständigheter. Landets regering har nu möjlighet att agera riktigt och rättvist vad gäller vårdarna som står i frontlinjen i kampen mot coronaepidemin. – Vi fortsätter vår kamp mot corona, men för denna kamp måste vårdarna få rimlig ersättning, insisterar Paavola.

SuPer har nästan 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt fostran inom den offentliga och privata sektorn.

Mer information:

SuPers ordförande Silja Paavola, 050 527 5085