27.4.2015

SuPers representantskap 23–24.4: Närvårdarexamen ska vara högklassig också i fortsättningen

Representantskapet för Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer anser det vara viktigt att närvårdarutbildningen ska vara högklassig också i fortsättningen samt att utbildningstiden inte förkortas. Representantskapet diskuterade framtiden för utbildningen inom social- och hälsovården på andra stadiet. Utexaminerade närvårdare som studerat inom olika kompetensområden ska fortfarande kunna få arbete i mångsidiga uppgifter inom social- och hälsovården.  Antalet platser i närvårdarutbildningen ska ökas, så att det framtida arbetskraftsbehovet ska kunna uppfyllas. Även läroavtalsutbildning ska ökas med beaktande av arbetsplatshandledares resurser. Förutom utbildning diskuterar SuPers representantskap den 23–24 april även de övriga målen för SuPers styrelseprogram.

Förutsättningen för patient-/klientsäkerheten är att utbildningen inom vårdbranschen är högklassig. Den åldrande befolkningen innebär nya utmaningar för hela social- och hälsovårdsområdet. Närvårdarexamen ger en stark, mångsidig kompetens för vårdarbetet samt goda färdigheter att arbeta i mångsidiga uppgifter inom social- och hälsovården. De olika kompetensområdena inom närvårdarexamen stärker specialkompetensen, men kärnan i närvårdarutbildningen är de för alla gemensamma studierna som gör det möjligt att arbeta inom hela social- och hälsovårdssektorn. Med tanke på tillgången till arbetskraft är det viktigt att arbetsgivarna har möjligheten att utnyttja närvårdarnas mångsidiga kompetens oberoende av kompetensområde.

Arbetsgivarna borde erkänna den kompetens som närvårdarexamen ger och ta den i bruk i hela sin omfattning. Arbetsgivarna har trumfkorten i sina händer när de ska utnyttja närvårdarnas kompetens. Det är inte förnuftigt att organisationen reducerar det tillgängliga humankapitalet.

Sote-reformen bör framskrida snabbt

SuPers representantskaps önskemål till regeringen är att sote-reformen ska framskrida snabbt, så att högklassiga offentliga tjänster, som privatsektorns stöder, ska kunna tryggas. Detta skulle också säkerställa att man i stället för strukturer skulle kunna fokusera på grunduppgiften, utvecklingen av patientens/klientens vård.

Sote-reformen ska trygga tillgången till närtjänster i hela Finland. Det förebyggande arbetet ska ges faktiska resurser. Man ska även säkerställa att hem- och anstaltsvården får tillräckligt med utbildad vårdpersonal. SuPer kräver fortfarande att dimensionering av vårdpersonal ska inkluderas i äldreomsorgslagen.

SuPer har mer än 86 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.