29.11.2019

SuPers representantskap: Det måste gå att leva på sin lön

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers representantskap bekymrar sig över hur vårdarna ska orka och över branschens attraktionskraft. Det senaste året har visat hur kaotiskt läget är inom äldreomsorgen och småbarnsfostran. Förbundet förbereder sig inför vårens kollektivavtalsförhandlingar – en avtalsrörelse på förbundsnivå som innebär att man förhandlar om löner och övriga arbetsvillkor. Enligt SuPers representantskap måste lönerna inom vårdbranschen höjas till en rättvis nivå. Lönen måste motsvara hur krävande, ansvarsfullt och belastande arbetet är.

Alla avtal inom kommunsektorn och den privata sektorn som gäller medlemmarna i SuPer löper ut samtidigt, dvs. den 31 mars. På våren förs med andra ord förhandlingar inom alla dessa avtalsbranscher samtidigt. Den halvfärdiga social- och hälsovårdsreformen medför utmaningar för avtalsrörelsen. SuPer strävar efter ett branschspecifikt social- och hälsovårdsavtal för social- och hälsovårdsbranschen. SuPers representantskap godkänner inte att arbetsvillkoren försvagas.

Det har krävts allt mer flexibilitet av arbetstagarna under de senaste åren. Såväl arbetsbelastningen som osäkerheten om framtiden har ökat. Om vi vill ha kunnig personal inom vårdbranschen även framöver, måste arbetshälsan, arbetsbeskrivningen och lönesättningen ses över. Även lagreformen om dimensioneringen av vårdare inom dygnetruntvården av äldre måste ros i land.

I regeringsprogrammet finns ett löfte om att främja lika lön. ”Lönejämställdheten främjas genom att vi fortsätter med likalönsprogrammet, och det måste vara ännu ambitiösare och effektivare än tidigare.” SuPers representantskap tillmäter löftet stor betydelse.

Förlängningen av arbetstiden utan ersättning och den tidsbestämda nedskärningen av semesterpenningen har upplevts som orättvis i SuPers medlemskår. Konkurrenskraftsavtalet (kiky) har berört lågavlönade kvinnodominerade branscher mer än exportbranscherna.  Enligt Statistikcentralen förlängde konkurrenskraftsavtalet kvinnornas ordinarie arbetstid mer än männens. Den ordinarie arbetstiden förlängdes år 2017 särskilt i näringsgrenarna utbildning och social- och hälsovårdstjänster. Konkurrenskraftsavtalet motiverades med att det skulle förbättra konkurrenskraften för den mansdominerade exportindustrin. Enligt SuPers representantskap bör arbetstidsförlängningen slopas.

SuPers representantskap sammanträder den 28–29 november för att besluta om 2020 års verksamhetsplan, budget och de centralaste målsättningarna för avtalsrörelsen.

SuPer har 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården och det pedagogiska området. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
Ordförande för SuPers representantskap Heikki Isosaari, 0400 827 543