23.11.2017

SuPers representantskap: Närvårdarnas och primärskötarna måste få bättre löner

Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPers representantskap kräver tydliga löneförhöjningar åt utbildade skötare. Förhöjningar krävs för anställda inom såväl den offentliga som privata sektorn. För närvarande motsvarar inte arbetets kravnivå lönerna inom vårdbranschen. Representantskapet kräver även att nedskärningarna av semesterpenningen i den offentliga sektorn kompenseras. Under denna förhandlingsrunda är SuPers mål att utveckla lönesättningen, arbetstiderna och de övriga arbetsvillkoren inom vårdbranschen.

Problem inom vårdbranschen är för låga löner, ökad belastning i arbetet och otillräckligt personalantal. Lönen ska säkerställa inkomsten i alla situationer och den ska motsvara arbetets krav. Det är mycket svårt att klara sig med en närvårdares och primärskötares lön. Under de senaste åren har arbetet blivit allt mer belastande inom social- och hälsovården samt fostran.

Inom privatsektorn är lönerna lägre än inom den offentliga sektorn. – Är det rätt att det är mindre värt att arbeta inom privatsektorn än inom den offentliga sektorn? frågar Heikki Isosaari, ordförande för SuPers representantskap. Inom privatsektorn är s.k. kollektivavtalsshopping ett problem, då arbetsgivaren väljer det förmånligaste kollektivavtalet. Företagens syfte är att ge vinst, och ofta sker det tyvärr på skötarnas bekostnad. Risken med social- och hälsovårdsreformen är att i värsta fall går skattebetalarnas pengar utanför våra landsgränser. Därmed finansierar skötarna stora företag inom hälsobranschen genom att arbeta hårt med en liten personaldimensionering och låga löner.

Också i fortsättningen behövs professionella skötare som vill arbeta i stor omfattning inom social-, hälso- och sjukvården och inom fostran. Närvårdarna och primärskötarna är den största åldersgruppen inom äldreomsorgen. Deras kompetens utgör grunden för hela äldreomsorgen även efter social- och hälsovårdsreformen.

Arbetsgivare vill allt oftare förhandla lokalt om arbetstagarnas arbetsvillkor. Förtroendemännen ska ha tillräckligt med tid för intressebevakning och deras rätt att få information ska förbättras.

Förbättring av personalrepresentanternas ställning är SuPers centrala förhandlingsmål under denna runda. Inom privatsektorn är det också en utmaning att få en förtroendeman på varje arbetsplats.

SuPer har mer än 90 000 medlemmar som är utbildade inom social- och hälsovården samt fostran. De arbetar både inom den offentliga och den privata sektorn.

Mer information:
Ordförande för SuPers representantskap Heikki Isosaari, 0400 827 543