26.4.2023

SuPers representantskap: Sommarstängningarna som har planerats för sommaren kommer att försvaga tjänsterna och öka belastningen på vårdpersonalen

När sommaren nu närmar sig har nya välfärdsområden och kommuner börjat planera mer omfattande sommarstängningar för hälso-, social- och de småbarnspedagogiska tjänsterna. Tjänster reduceras och centraliseras, behandlingar som inte är brådskande skjuts upp. Välfärdsområdena plågas av resursbrist, varav personalbristen är den allvarligaste. – Reduceringen av tjänsterna är en nödlösning som gör det svårt för den redan överbelastade vårdpersonalen att utföra sitt arbete väl. Lösningen på krisen inom social- och hälsovårdssektorn ligger i att investera i bättre arbetsvillkor, lön och vårdsektorns attraktions- och hållkraft, säger Päivi Inberg, ordförande för SuPers representantskap.

Effekterna av de viktigaste nedstängningarna och nedskärningarna är synliga i hela samhället. Besparingarna inom hemvården kommer att leda till att äldreomsorgen förflyttas till vårdcentraler och akutvården. Nedstängningen av hälso- och sjukvårdstjänsterna innebär att icke-brådskande vård skjuts upp, för att inte tala om den proaktiva vården. På daghemmen möjliggör konstanta byten av vårdare, vårdplatser och vårdtagare inte den typ av långsiktiga vård barnet behöver för sin individuella utveckling eller hälsa. – Det är tydligt att det rådande kaoset kommer att sätta sina spår både på folkhälsan och ekonomin om utvecklingsprocessen inte stoppas, betonar Inberg.

Den allvarliga långsiktiga effekten av den nuvarande situationen är den orimliga tilläggsbörda vårdpersonalen bär redan sedan flera år, och som oundvikligen kommer att leda till att flera lämnar sektorn. Som samhälle har Finland inte råd med det. Naturlig avgång med ålderspension minskar antalet vårdare i samma takt som antalet vårdtagare ökar. - Vårt välfärdssamhälle kommer inte att bestå om vårdare i arbetsför ålder, för att inte tala om studenter, tröttnar under arbetsbördan och söker sig till andra branscher, påpekar Inberg.

SuPer har lyft fram denna oroande trend redan i åratal och erbjudit konkreta lösningar för att motverka vårdarbristen, men förbundets varningar och förslag har inte beaktats. Inbesparingar kommer inte att utgöra någon lösning på problemet. Pengar är en viktig faktor för att lösa situationen och bör användas klokt.

Möjligheten att planera sina egna arbetsskift underlättar samordnandet av arbete och privatliv, medför bättre ork i arbetet och avlastar de anställdas stress. Arbetsplatserna bör uppmuntras att gå över till autonom skiftplanering, där varje anställd har ansvar och frihet att planera sina egna arbetsskift i samarbete med andra anställda, samtidigt som gemensamma spelregler och ramvillkor respekteras.

SuPer har tillsammans med sina medlemmar och övrig vårdpersonal drivit på för att höja vårdarnas löner till en nivå som motsvarar kraven i arbetet. Förhandlingar om ett kollektivavtal för den privata hälsoservicebranschen pågår för närvarande, och huvudmålet är att höja lönerna för vårdgivare inom den privata sektorn till åtminstone samma nivå som inom den offentliga sektorn. – Inget av ovanstående är tillräckligt, men en korrigering av lönesättningen skulle ge vårdarna en stark signal om att det arbete de gör behövs och uppskattas, intygar Päivi Inberg, ordförande för SuPers representantskap.

SuPer har cirka 85 000 medlemmar som har avlagt examen inom social-, hälsovårds- eller den pedagogiska branschen och arbetar inom både den offentliga och privata sektorn. Under förbundsmötesperioden har representantskapet den högsta beslutanderätten. Representantskapet sammanträder två gånger om året. Representantskapet sammanträder nästa gång den 26–27.4.2023.

Mer information:

Päivi Inberg, ordförande för SuPers representantskap, 040 705 9115