19.4.2023

SuPers utredning: Medel från statsbudgeten måste anslås till språkutbildning för personal som rekryteras från utlandet

Arbetsrelaterad invandring kan vara en lösning på arbetskraftsbristen inom social-, hälsovårds- och bildningssektorn endast om rekryteringsprocessen sköts väl. Enligt en medlemsenkät nyligen genomförd av Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har integrationsarbetet och språkundervisningen i alltför stor grad axlats av personalen. Situationen har ytterligare försämrats sedan 2021. Vid utvecklingen av språkkunskaperna bör staten bära ansvaret.

De största bristerna i rekryteringsprocessen är relaterade till skedet när den arbetskraft som rekryteras från utlandet anländer till Finland. Utifrån utredningen verkar det som om ansvaret för att integrera och lära ut språket och yrket har överförts på den redan överbelastade personalen.

– Kunskaper i det gemensamma språket är inte tillräckligt, eftersom arbetet inom social- och hälsovården och småbarnspedagogiken förutsätter professionell interaktion och professionell kompetens, betonar ordförande Silja Paavola.

Enligt medlemsenkäten satsar arbetsgivaren inte på utvecklingen av språkkunskaper utan regeringen bör anslå medel till detta.

– Arbetsgivaren bör säkerställa de anställdas faktiska språkkunskaper. Eftersom det handlar om offentlig basservice bör staten i en situation där det aktivt rekryteras arbetskraft från utlandet finansiera adekvat språkutbildning för den utländska personalen, säger Paavola.

Brister i yrkesinriktade språkkunskaper och i rekryteringsprocessen

Medlemsenkäten utredde nivån på de språkkunskaper som behövs i yrket för dem som aktivt rekryterats från utlandet när de anlände till Finland. 84 procent av de tillfrågade uppgav att de nyanländas yrkesinriktade språkkunskaper är otillräckliga. I bedömningen ingår förutom social- och hälsovårdspersonal som talar främmande språk även till exempel vårdbiträden som talar främmande språk. Förutom äventyrandet av klient- och patientsäkerheten äventyras även anställningstryggheten och därtill föreligger risk för dålig integration av den utländska personalen samt brister i deras rättsskydd.

– Tillräckliga yrkesinriktade språkkunskaper är en faktor som främjar branschens håll- och attraktionskraft, framhåller ordförande Silja Paavola. Målet bör vara att nyanlända blir en del av arbetsgemenskapen och en del av det finländska samhället som dess fullvärdiga medlemmar.

Enligt enkäten fanns det brister i rekryteringsprocessen av utländsk arbetskraft: arbetsgivare säkerställer inte i tillräcklig utsträckning språkkunskaper eller utarbetar planer för att utveckla språkkunskaper, och de mottagande arbetsgemenskaperna får inte heller tillräcklig information om nyanlända i förväg eller utbildning för att ta emot dem.

4 128 SuPer-medlemmar besvarade enkäten i februari 2023. Läs mer i utredningen Työperäinen maahanmuutto ja kielitaito superilaisten kokemana samt SuPers förslag till lösningar (på finska)

SuPer har cirka 85 000 medlemmar som har avlagt examen inom social-, hälsovårds- eller den pedagogiska branschen och arbetar inom både den offentliga och privata sektorn.

Mer information:

SuPers ordförande Silja Paavola, 050 5275 085
Mer information om enkäten: SuPers sakkunnig Leena Kaasinen, 09 2727 9151 eller SuPers sakkunnig Elina Kiuru, 09 2727 9194