16.4.2020

SuPers utredning om vårdarnas arbetsbelastning: Arbetsbelastningen har ökat och 75 % av när- och primärvårdarna överväger branschbyte

Enkäten Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer har genomfört bland sina medlemmar visar att 73 procent av respondenterna ansåg sitt arbete vara tungt eller mycket tungt. Antalet personer som upplevde sitt arbete som tungt hade ökat från 51 till 60 procent jämfört med den fyra år tidigare genomförda utredningen. 75 % av respondenterna har under de senaste 12 månaderna övervägt branschbyte. SuPer utredde medlemmarnas arbetsbelastning och arbetstillfredställelse i mars 2020 före Coronakrisen och utlysandet av undantagstillstånd i Finland.

Man har inom social- och hälsovårdsbranschen redan under en längre tid försökt lösa problemen och arbetstagarnas arbetsbelastning, till exempel med hjälp av organisering av arbetet, lagstiftningsreformer och teknologi. Enligt SuPers utredning har medlen varit otillräckliga: kvaliteten på vården och arbetet har inte förbättrats och arbetstagarnas upplevelse av arbetets belastning har inte minskat, utan situationen har däremot försämrats.

Arbetet uppfattas som tungt, även den mentala belastningen har ökat

Enligt utredningen ansåg 73 procent av respondenterna att deras arbete var tungt eller mycket tungt. Som allra tyngst upplevdes arbetet inom äldrevården, hemvården och på vårdcentralens bäddavdelning. Enkätresultaten för dessa arbetsplatser var som helhet svagare än för andra arbetsplatser. Antalet personer som upplevde sitt arbete som tungt hade ökat från 51 till 60 procent jämfört med den av SuPer år 2016 genomförda arbetshälsoutredningen. Belastningen ansågs mest hanterbar inom akutsjukvården, i skolorna och inom mentalvårds- och missbruksarbetet.

Arbetets mentala arbetsbelastning hade ökat. Av respondenterna upplevde 83 procent att den mentala arbetsbelastningen hade ökat under det senaste året. Den största ökningen upplevdes ha skett inom hemvården och mottagningsarbetet. Den fysiska belastningen hade förblivit nästan oförändrad i förhållande till situationen fyra år tidigare.

75 % av respondenterna har övervägt branschbyte

I utredningen hade bedömningen av orken i det egna arbetet försvagats. 75 % av respondenterna hade under de senaste 12 månaderna övervägt branschbyte. Antalet personer som konstant överväger branschbyte hade ökat med mer än 8 procent sedan 2016. Branschbyte övervägdes i synnerhet inom småbarnspedagogiken, vilket kan bero på lagändringen genom vilken antalet daghemslärare ökades och antalet daghemsvårdare minskades.

Förbättrade arbetsförhållanden kan påverka sektorns attraktions- och hållkraft

Inom social- och hälsovårdssektorn samt fostran påverkar arbetsplatsernas problem gällande vårdkvaliteten och arbetsbelastningen sektorns attraktions- och hållkraft i nuläget och i framtiden.

– Även om arbetet enligt utredningen upplevs betydelsefullt, tvingar belastningsproblemen arbetstagarna att överväga branschbyte. Endast cirka var tredje respondent trodde att de med hänvisning till sin hälsa skulle klara av att stanna i sitt nuvarande yrke efter två år. Det är oroande att även antalet personer som söker till utbildningen inom branschen har minskat. Problemen måste tacklas omedelbart, eftersom de åtgärder som nu vidtas kommer att vara avgörande för kvaliteten på den social- och hälsovård samt fostran vi kommer att ha i framtiden, betonar SuPers sakkunniga, Sari Erkkilä.

Enkäten skickades 2.–15.3.2020 till finskspråkiga egentliga medlemmar som hade ett giltigt anställningsförhållande och en giltig e-postadress. Det totala antalet mottagare var 48 651. 8175 svar mottogs och svarsprocenten var 17. Medlemmarna tillfrågades om arbetsbelastningen, arbetstillfredsställelsen och arbetskvaliteten. Nästan 70 % av respondenterna arbetade inom kommunsektorn. 42 % arbetade inom äldrevården och 19 % inom hemvården.

SuPer har nästan 90 000 medlemmar som arbetar inom social- och hälsovården samt fostran inom den offentliga och privata sektorn.

Mer information:
SuPers sakkunniga Sari Erkkilä (mer information om utredningen), 050 341 6079
SuPers ordförande Silja Paavola, 050 5275 085

“Hur långt sträcker sig arbetstagarnas välvilja”
Utredningen om den av SuPers medlemmar upplevda arbetsbelastningen och de faktorer som påverkar den (2020) på adressen: