13.3.2020

SuPer och Tehy: Kommunsektorns förhandlingar måste påskyndas och vårdbranschen prioriteras

Vårdorganisationerna vädjar till Kommunarbetsgivarna och de övriga förhandlingsparterna att påskynda arbetsmarknadsförhandlingarna i kommunsektorn och prioritera avtalande om villkoren för vårdbranschen.

– Vi har knappa tre veckors förhandlingstid, och coronasituationen utvecklas just nu mycket häftigt. Ett kollektivavtal måste uppnås i vilket fall som helst. Förhandlingstakten måste nu påskyndas och förhandlingarna om de mest brådskande villkoren, det vill säga villkoren för vårdbranschens anställda, måste prioriteras, säger Tehys ordförande Millariikka Rytkönen.

Enligt organisationerna ligger ett avtalslöst läge inte i någons intresse just nu. Vårdpersonalen är även annars knapp och belastningen på den var svår redan innan coronaviruset började sprida sig.

– Situationen är tillräckligt svår som det är. Vårdpersonalen behöver i det här läget inga ytterligare problem eller påtryckningar från arbetsgivarsidan, utan någon uppmuntrande signal från samhället och arbetsgivaren för att kunna fokusera på sitt livsviktiga arbete till gagn för samhället och således också för att hålla ekonomins hjul i rullning, konstaterar SuPers ordförande Silja Paavola.

Mer information:
Tehys ordförande Millariikka Rytkönen, tfn 040 821 0028