23.6.2020

Tehy, SuPer och ERTO: Förhandlingsresultat för hälsoservicebranschen uppnått

Under natten nåddes ett förhandlingsresultat om ett kollektivavtal för den privata hälsoservicebranschen.

Förhandlingsresultatets innehåll varken avslöjas eller kommenteras innan förbundens ledande organ har behandlat saken. Förbundens styrelser behandlar förhandlingsresultatet under veckan.

Hälsoservicebranschens förhandlingar inleddes i januari. För att påskynda förhandlingarna utlyste förbunden den 17 juni ett förbud mot övertid och byte av arbetsskift för Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:s verksamhetspunkter och arbetsplatser. Förbudet upphörde i och med förhandlingsresultatet den 23 juni 2020 kl. 9.00

Tehy, SuPer och ERTO förhandlar som enda organisationer fram ett allmänbindande kollektivavtal för hälsoservicebranschen med Välmåendebranschen HALI rf.

Mer information:

Tehys ledande jurist Vappu Okkeri, tfn 040 091 3230