Suojaa ja suojaudu koronavirukselta

Miten valmiuslaki ja koronavirustilanne vaikuttavat superilaisten työpaikoilla?

SuPer päivittää tälle sivulle tietoa tilanteeseen liittyen. Päivitämme ohjeita ja sivuja tarvittaessa useita kertoja päivässä. Usein kysytyistä kysymyksistä löydät vastaukset seuraaviin aiheisiin:

Koronaviruksen ehkäiseminen

Useimmilta työpaikoilta löytyy ohjeistus koronaviruksen ehkäisemiseksi. Hygieniaohjeiden lisäksi toimintaohjeet voivat liittyä esimerkiksi matkustamiseen, altistuneiden karanteeniin ja sairauspoissaoloihin.

SuPer on aiemmin ohjeistanut luottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja koronavirukseen liittyen. Käänny tarvittaessa oman luottamusmiehesi puoleen.

Ilmoita puuttuvista henkilönsuojamista lomakkeella

Työnantaja vastaa työpaikan työturvallisuudesta sekä asiakas- ja potilasturvallisuudesta.

Koronavirustilanteessa sosiaali- ja terveysministeriö, THL ja Työterveyslaitos ovat antaneet ohjeita henkilönsuojaimien kuten suu-nenäsuojuksien käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Työnantajan velvollisuus on noudattaa suojaimien osalta kulloinkin voimassa olevaa viranomaisohjeistusta.

SuPer on laatinut jäsentensä käyttöön lomakkeen, jolla voit yksin tai voitte työyhteisönä yhdessä ilmoittaa henkilönsuojaimien puuttumisesta työpaikalla. Lomaketta voi käyttää tilanteessa, jossa työnantaja velvoittaa työntekijän suorittamaan työtehtäviä, vaikka työpaikalla ei ole käytössä viranomaismääräysten mukaisia suojaimia tai ohjeita niiden käytöstä.

Täytettävän lomakkeen löydät tästä

Täytettyyn ja tulostettuun lomakkeeseen tulee sekä työntekijän että työnantajan allekirjoitukset. Tarkemmat täyttö- ja toimintaohjeet löydät lomakkeesta. Tarkoitus on, että yksi lomakkeen kopio lähetetään SuPeriin.

Työnantaja on viimeistään lomakkeen saatuaan tullut tietoiseksi työntekijän henkilönsuojaimissa havaitsemista puutteista, jotka voivat aiheuttaa haittaa tai vaaraa työntekijän, asiakkaan tai potilaan turvallisuudelle tai terveydelle. Työnantajan tulee kertoa ilmoituksen tehneelle työntekijälle ja työsuojeluvaltuutetulle mihin toimenpiteisiin esille tulleessa asiassa on ryhdytty tai aiotaan ryhtyä.

SuPer saa lomakkeen avulla tärkeää tietoa suojaintilanteesta

On tärkeää, että SuPer saa tietoa siitä, miten työpaikoilla noudatetaan voimassa olevien viranomaisten ohjeistuksia suojaimiin liittyen. Täytettyjen lomakkeiden kautta saadaan laajasti tietoa siitä, mikä tilanne työpaikoilla on suojainten käytön osalta sekä siitä, miten työnantaja on huolehtinut työntekijöiden työturvallisuudesta. Toivomme, että työntekijät täyttävät rohkeasti lomakkeen, jos suojaimia puuttuu työpaikalta. Voitte täyttää lomakkeen yhdessä työyksikkönä.

Jos kuulut riskiryhmään

Laki suojelee työntekijää. Jos työntekijällä on perussairauksia, jotka heikentävät vastustuskykyä, tulisi hänellä olla mahdollisuus siirtyä tarvittaessa toisiin työtehtäviin. Keskustele asiasta työterveyshuollon ja oman esimiehesi kanssa.

Tiedotteet ja kannanotot

Blogit

SuPer-lehti ja ajankohtaiset

Ajankohtaista tietoa myös sähköpostiisi

Viimeisin SuPerkuu-uutiskirje on lähetetty jäsenille 1. huhtikuuta. Uutiskirjeessä on ajankohtaista asiaa niin koronavirustilanteen kuin meneillään olevien palkkaneuvotteluidenkin osalta. Seuraa sähköpostiasi!

Ohjeet työntekijöille uuden koronaviruksen tartunnan ehkäisyyn

THL: Hengityksensuojaimien käyttö

Työterveyslaitoksen toimintaohje työntekijöille uuden koronaviruksen tartunnan ehkäisyyn

Koronavirustartuntojen torjunta pitkäaikaishoidon ja -hoivan toimintayksiköissä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut ohjeet, joita voidaan soveltaa sosiaalihuollon toimintayksiköissä, jotka tarjoavat pitkäaikaista hoitoa ja hoivaa esimerkiksi ikääntyneille ja vammaisille: Koronavirustartuntojen torjunta pitkäaikaishoidon ja -hoivan toimintayksiköissä.

Sosiaali- ja terveysministeriö ohjeistaa sosiaalihuollon ympärivuorokautisen hoidon toimintayksiköitä koronavirustilanteessa

Vammaispalveluiden koronatieto kootusti

THL: Koronavirus ja vammaispalvelut

STM: Liikkumisvapautta sosiaalihuollon toimintayksiköissä voidaan rajoittaa tarvittaessa

Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut sosiaalihuollon toimintayksiköille ohjeen siitä, miten tartuntatautilaki ja valmiuslaki vaikuttavat liikkumisvapauteen.

Lue STM:n ohje liikkumisvapauden rajoittamisesta

Ohjeet kotiin annettavissa palveluissa

THL: Koronavirustartuntojen torjunta kotihoidon palveluissa

Työterveyslaitos: Ohje kotihoidon työntekijöiden suojaamiseen

STM: Ohje kotiin annettavista palveluista koronavirustilanteessa

STM: Vainajien käsittelyohjeet varmistetussa tai epäillyssä COVID-19-infektiossa

Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeet, joita voidaan soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä, vanhusten ja vammaisten pitkäaikaista hoitoa ja hoivaa tarjoavissa palveluyksiköissä, hautaustoimistoissa ja poliisin kuolemansyyn selvittämiseen liittyvissä tehtävissä.

Lue STM:n ohje vainajien käsittelyyn

THL: Ohje suun terveydenhuollon yksiköille COVID-19-epidemian aikana

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohje suun terveydenhuollon yksiköille.

STM: Yhdenvertaisuus toteutuu koronavirustilanteessa

Sosiaali- ja terveysministeriö korostaa, että myös poikkeusoloissa kuntien on turvattava sote-asiakkaiden oikeus saada tarvitsemansa palvelut yksilöllisiä tarpeita vastaavasti.

Lue lisää yhdenvertaisuudesta

STM: Saavutettavaa ja monikielistä koronavirustietoa

Sosiaali- ja terveysministeriö on koonnut kysymyksiä ja vastauksia, jotka liittyvät esimerkiksi selkosuomeksi, viittomakielellä ja monikielisesti tehtyyn koronavirusviestintään.

Linkit saavutettavuudesta STM:n sivuilla

THL: Huoli ja jaksaminen koronaepidemian aikana

On normaalia, että koronaviruksen leviäminen herättää huolta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on koonnut oheita hyvinvointiin.

Tutustu ohjeisiin, joilla omaa ja läheisten pelkoa ja huolta voi lievittää

Varhaiskasvatuksen rajoitukset poistuvat 14.5.

Hallitus päätti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajoitteiden purkamisesta (okm.fi)