• Kilpailukieltosopimus työnantajan kanssa

Työnantajan ja työntekijän välisellä kilpailukieltosopimuksella voidaan rajoittaa työntekijän oikeutta tehdä työsopimus työsuhteen päättymisen jälkeen alkavasta työstä sellaisen työnantajan kanssa, joka harjoittaa ensiksi mainitun työnantajan kanssa kilpailevaa toimintaa samoin kuin työntekijän oikeutta harjoittaa omaan lukuunsa tällaista toimintaa. (TSL 3 luku 5 § 1 mom.)

Kilpailukieltosopimus voidaan tehdä vain työnantajan toimintaan tai työsuhteeseen liittyvästä erityisen painavasta syystä. Muutoin kilpailukieltosopimus on mitätön.

Kilpailukieltosopimuksella saadaan rajoittaa työntekijän oikeutta tehdä uusi työsopimus tai harjoittaa ammattia enintään kuuden kuukauden ajan työsuhteen päättymisestä lukien. Jos työntekijän voidaan katsoa saavan kohtuullisen korvauksen hänelle kilpailukieltosopimuksesta aiheutuvasta sidonnaisuudesta, rajoitusaika voidaan sopia enintään vuoden pituiseksi. (TSL 3 luku 5 § 3 mom.)

Kilpailukieltosopimus ei sido työntekijää, jos työsuhde on päättynyt työnantajasta johtuvasta syystä. (TSL 3 luku 5 § 4 mom.)

Työntekijällä ei ole velvollisuutta työsuhteen aikana suostua kilpailukieltosopimuksen tekemiseen. Useimmiten työsuhteen päättymisen jälkeistä aikaa koskevasta kilpailukiellosta pyritään sopimaan jo työhön otettaessa. Voit pyytää poistamaan tätä koskevan ehdon sopimuksesta ennen sopimuksen tekemistä.

Kilpailukieltosopimuksia käytetään hoitoalalla lähihoitajien työsuhteissa harvoin. Yleensä lain edellyttämiä erityisen painavia syitä ei ole olemassa. Voit olla yhteydessä liiton edunvalvontaan, jos työnantajasi esittää kilpailukieltosopimuksen tekemistä.

Jaa somessa tai lähetä sähköpostilla
  • Mitä kilpailukielto tarkoittaa?

Työsopimuslain kilpailevan toiminnan kiellon mukaan työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona.

Työntekijä ei saa työsuhteen kestäessä ryhtyä kilpailevan toiminnan valmistelemiseksi sellaisiin toimenpiteisiin, joita edellä mainittu huomioon ottaen ei voida pitää hyväksyttävinä.

Suorittavan tason töissä, kuten lähihoitajan työssä, ei kuitenkaan useimmiten ole perusteita kieltää työsopimussuhteista työntekijää tekemästä työtä toiselle työnantajalle vapaa-aikanaan, kunhan tämä ei häiritse oman päätyön tekemistä.

Jaa somessa tai lähetä sähköpostilla

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Käänny esimiehesi, luottamusmiehesi tai ammattiosastosi puheenjohtajan puoleen. Katso myös: apua ongelmatilanteisiin »

HUOM! Ohjeet ja usein kysytyt kysymykset koronatilanteen vaikutuksista superilaisten työhön löydät
www.superliitto.fi/korona