3.12.2021

Aluevaalit 2022: Superilainen, haluatko vaikuttaa?

Aluevaalit pidetään ensi vuoden tammikuun 23. päivä. SuPer kannustaa mahdollisimman monia superilaisia lähtemään ehdokkaaksi aluevaaleihin.

Tutustu SuPerin vaaliteemoihin täällä.

Hyvä superilainen, haluatko vaikuttaa?

Hyvinvointialueet aloittavat vuoden 2023 alussa ja ne vastaavat Helsinkiä lukuun ottamatta koko maan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä. Meille kaikille tutut kunnat ja kuntayhtymät eivät jatkossa enää vastaa sote-palvelujen järjestämisestä.

Tammikuussa 2022 jokainen kansalainen voi omalta osaltaan vaikuttaa näiden palvelujen järjestämiseen äänestämällä aluevaltuustoihin valittavia ehdokkaita. Uudet valtuutetut päättävät omien hyvinvointialueidensa palvelujen järjestämistavoista ja jakavat myös palvelujen tuottamiseen tarvittavat varat eri kohteisiin.

Asetu ehdolle ja ole vaikuttamassa

Jos haluat olla mukana päättämässä uusissa valtuustoissa rahanjaosta, asetu ehdokkaaksi aluevaaleihin ja etsi itsellesi sopivat tavat vaikuttamiseen ja äänestäjien saamiseen ajatustesi taakse. Vaikka et tulisi valituksi, voit omalla toiminnallasi ja tietojen jakamisellasi vaikuttaa monen tulevan päättäjän ajatuksiin ja ohjata näin tulevia päätöksiä.

Aluevaltuutetuilla on paljon valtaa ja he päättävät siitä, millaiset sote-palvelut hyvinvointialueiden asukkaat tulevina vuosina saavat. Valtuutetuilla on oltava oikeaa tietoa asiakkaiden palvelutarpeista, henkilöstömitoituksista ja henkilöstön työhyvinvoinnista. Jos tämä tieto on virheellistä tai sitä ei ole, jokainen sote-palveluja tarvitseva kansalainen sekä näitä palveluja tuottava henkilöstö huomaa päätösten seuraukset.

Sinä superilaisena ammattilaisena olet tärkeä linkki oikean tiedon välitysketjussa ja päättäjänä. Kokemustasi ja tietojasi tarvitaan, sinua tarvitaan. Nyt on oikea aika vaikuttaa hyvien ja meille kaikille elintärkeiden palvelujen luomisessa.

Aluevaltuustoilla on valtaa

Hyvinvointialueiden valtuustot päättävät merkittävistä asioista, kuten esimerkiksi talousarvioista, palvelujen tuottamistavoista ja paikoista. Valtuustot valitsevat jäsenet eri toimielimiin sekä ohjaavat ylimpänä päätöksentekijänä koko hyvinvointialueen toimintaa erilaisilla säännöillä ja strategioilla.

Ehdokkaaksi vaaleihin

Kaikille SuPerin jäsenille, jotka haluavat asettua ehdokkaaksi tuleviin aluevaltuustojen vaaleihin liitto tarjoaa jaettavaksi tärkeitä vaaliteemoja sisältäviä vaalilehtisiä ja muuta jaettavaa materiaalia. Vaalilehtistä voit käyttää hyvin tukena myös sähköisessä viestinnässäsi.

Toimi näin, kun lähdet ehdokkaaksi ja haluat näkyvyyttä SuPerissa:

SuPerin vaalisivu verkossa

Ehdokkaille tarjotaan maksutonta näkyvyyttä liiton verkkosivulla, jossa superilaiset ehdokkaat esitellään. Ilmoita tarvittavat tiedot tällä lomakkeella 14.12. mennessä. Ehdokkaat esitellään liiton verkkosivuilla Aluevaalit 2022 -osiossa joulukuun aikana.

Tammikuun SuPer-lehti

Voit ostaa vaalimainoksellesi ilmoituspaikan tammikuun SuPer-lehdestä ja saat alennusta -80 % ilmoitushinnoista. Tammikuun lehti ilmestyy 10.1.2022.

Esimerkkejä ilmoitushinnoista:

• ½-sivun ilmoitus 2198 – 80% = 439,6o e
  • ¼-sivun ilmoitus 1535 – 80 %  = 307 e
  • 1/8-sivun ilmoitus 825 – 80% = 165 e

Varaa ilmoitustila 14.12. mennessä.

Valmiit ilmoitukset on toimitettava PDF-tiedostona viimeistään 28.12.
Saat tarkemmat tiedot aineiston laatimiseen saat mediakortista

Lähetä ilmoitustilavaraus ja valmis materiaali osoitteeseen ilmoitusmyynti@superliitto.fi.
Tiedustelut: Anne Palm, p. 09 2727 9197

SuPer-materiaalia tilattavissa ehdokkaille

Voit tilata vaalityön tueksi Vaalitavoitteet-esitteitä ja käsidesipulloja. Tee tilaus 15.12. mennessä sähköpostiosoitteeseen: viestinta@superliitto.fi.
Kirjoita viestiin:

• yhteystietosi (nimi, osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
  • puolue ja hyvinvointialue
  • esitteen ja käsidesipullojen määrät (max. 250 kpl/ehdokas).

Lähde mukaan vaikuttamaan ja viemään tärkeää viestiä!