6.10.2021

Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttely avaa koulutuksen historian

Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttelyn arkistokuva

Nykyinen lähihoitajakoulutus luotiin 1990-luvulla, mutta ammatin juuret ulottuvat 80 vuoden taakse. Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttely kertoo kuinka sota-ajan apuhoitohenkilökunnasta kehittyi 2000-luvun laaja-alaisesti koulutettuja lähihoitajia.

Vuonna 1941 perustettu Suomen Punaisen Ristin Apusisarjärjestö koulutti vapaaehtoista apuhoitohenkilökuntaa sotasairaaloihin. Sodan jälkeen valtio loi uuden apuhoitajan ammatin ja koulutuksen, johon SPR:n apusisarkoulutus yhtenäistettiin. Myöhemmin ammattinimike muuttui perushoitajaksi.

1990-luvulla työelämän muuttuviin tarpeisiin varauduttiin mittavalla koulutusuudistuksella. Tuolloin perushoitajan ja yhdeksän muun sosiaali- ja terveysalan ammatin koulutus lopetettiin ja ne korvattiin uudella lähihoitajakoulutuksella, joka aloitettiin kokeiluna vuonna 1992 nuorisoasteen oppilaitoksissa. Varsinainen koulutus käynnistettiin vuonna 1993 nimellä sosiaali- ja terveysalan perustutkinto.

Ammatin historia avautuu Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttelyssä.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on ollut vuosien saatossa vahvasti mukana niin apu-, perus- kuin lähihoitajakoulutuksen kehittämisessä ja yhdistämässä näitä ammattilaisia.

Kuva: Töölön sairaalan museo, HUSin museotoimikunta. Kuvan väritys: Harri Tahvanainen

Apusisaresta lähihoitajaksi -näyttelyn on koonnut HUS museotoimikunta. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer sekä Suomen Punainen Risti ovat olleet hankkeessa yhteistyökumppaneina.