22.4.2020

Jäsen, ilmoita puuttuvista suojavarusteista lomakkeella

SuPer on laatinut jäsentensä käyttöön lomakkeen, jolla voit yksin tai voitte työyhteisönä yhdessä ilmoittaa henkilönsuojaimien, kuten suu-nenäsuojuksien puuttumisesta työpaikalla.

Työnantaja vastaa työpaikan työturvallisuudesta sekä asiakas- ja potilasturvallisuudesta.

Koronavirustilanteessa sosiaali- ja terveysministeriö, THL ja Työterveyslaitos ovat antaneet ohjeita henkilönsuojaimien, kuten suu-nenäsuojuksien käytöstä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Työnantajan velvollisuus on noudattaa suojaimien osalta kulloinkin voimassa olevaa viranomaisohjeistusta.

SuPer on laatinut jäsentensä käyttöön lomakkeen, jolla voit yksin tai voitte työyhteisönä yhdessä ilmoittaa henkilönsuojaimien puuttumisesta työpaikalla. Lomaketta voi käyttää tilanteessa, jossa työnantaja velvoittaa työntekijän suorittamaan työtehtäviä, vaikka työpaikalla ei ole käytössä viranomaismääräysten mukaisia suojaimia tai ohjeita niiden käytöstä.

Täytettävän lomakkeen löydät tästä

Täytettyyn ja tulostettuun lomakkeeseen tulee sekä työntekijän että työnantajan allekirjoitukset. Tarkemmat täyttö- ja toimintaohjeet löydät lomakkeesta. Tarkoitus on, että yksi lomakkeen kopio lähetetään SuPeriin.

Työnantaja on viimeistään lomakkeen saatuaan tullut tietoiseksi työntekijän henkilönsuojaimissa havaitsemista puutteista, jotka voivat aiheuttaa haittaa tai vaaraa työntekijän, asiakkaan tai potilaan turvallisuudelle tai terveydelle. Työnantajan tulee kertoa ilmoituksen tehneelle työntekijälle ja työsuojeluvaltuutetulle, mihin toimenpiteisiin esille tulleessa asiassa on ryhdytty tai aiotaan ryhtyä.

SuPer saa lomakkeen avulla tärkeää tietoa suojaintilanteesta

On tärkeää, että SuPer saa tietoa siitä, miten työpaikoilla noudatetaan voimassa olevien viranomaisten ohjeistuksia suojaimista. Toivomme, että työntekijät täyttävät rohkeasti lomakkeen, jos suojaimia puuttuu työpaikalta. Voitte täyttää lomakkeen yhdessä työyksikkönä.

Lue myös:
Usein kysytyt kysymykset koronaan liittyen www.superliitto.fi/korona