5.3.2018

Valtakunnansovittelijan tiedote: Yksityiselle sosiaalipalvelualalle sovinto, lakot peruuntuvat

Valtakunnansovittelijan tiedote 5.3.

Kaikki työriidan viisi osapuolta ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoehdotuksen.

Sovun syntyminen merkitsee sitä, että kaikki yksityistä sosiaalipalvelualaa uhanneet työtaistelutoimet peruuntuvat. Ensimmäinen lakko olisi uhannut yksityisiä päiväkoteja 7.-8.3.2018. Lakko olisi ensi viikolla uhannut laajentua myös muihin yksityisiin hoivapalveluihin.

Työntekijäpuolta edustavat Terveys ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry (Erto ry-Super ry-Tehy ry), Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Jyty-Pardia-STHL neuvottelujärjestö ry, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry ja työnantajapuolta edustava Hyvinvointialan liitto ry vastasivat valtakunnansovittelija Minna Helteen maanantain 5.3.2018 vastaisena yönä antamaan sovintoehdotukseen tänään klo 17.

Ratkaisun sisältö

Syntynyt sopimus on 26 kuukauden mittainen ja on voimassa 31.3.2020 saakka. Sopimus sisältää yhteensä 3,47 %:n palkankorotukset, mikä vastaa liittokierroksella syntynyttä työmarkkinoiden palkankorotuslinjaa. Osa palkankorotuksista kohdennetaan taulukkopalkkojen alarajoihin alan vähimmäispalkkojen korjaamiseksi. Lisäksi on sovittu jatkotyöstä alan palkkauksen kehittämiseksi.

Sopimus sisältää useita tekstimuutoksia. Vaihtelevan työajan sopimuksilla työskentelevien työntekijöiden asemaa selkiytetään. Koeaika on jatkossa kuuden kuukauden mittainen.

Tiedote on julkaistu valtakunnansovittelijan sivuilla 5.3.2018. Pääset tiedotteeseen tästä »