19.12.2018

Lähihoitaja on tärkeä osa Syke-sairaalan työyhteisöä

Syke on sairaalamaailmaan sijoittuva kotimainen draamasarja, jossa riittää mielenkiintoisia hahmoja ja vaarallisia tilanteita. Mistä ne syntyvät? SuPer-lehdestä tuttu lähihoitaja Niisku Haapala kertoo.

Niisku Haapala liittyi mukaan Sykkeen käsikirjoitustiimiin viidennellä tuotantokaudella, jota esitetään nyt Nelosen Ruutu Plus -palvelussa. Näin Syke sai taustajoukkoihinsa lähihoitajan, jolla tosin on jo 12 vuoden tv- ja elokuva-alan kokemus.

- Osa käsikirjoitustyötä on ryhmätyötä muun tiimin kanssa, osa yksinäistä puurtamista omien jaksojen parissa, Haapala kuvailee työtään.

Mukana on edelleen sarjan luonut Petja Peltomaa, joka toimii uusimmalla kaudella sarjan showrunnerina, eli hän pitää langat käsissään aina juonenkäänteiden hyväksymisestä viimeiseen leikkausversioon asti. Kahdessa limittäin työskentelevässä käsikirjoitustiimissä on yhteensä kuusi käsikirjoittajaa sekä pääkäsikirjoittaja, joka vetää tiimiä.

- Ideoimme yhdessä juonenkäänteitä, minkä pohjalta kukin kirjoittaa omia jaksojaan itsenäisesti. Sekä showrunner että pääkäsikirjoittaja antavat kommenttinsa eri versioihin, joiden pohjalta tekstiä muokataan. Jokaisella käsikirjoittajalla on käytössä oma konsultoiva lääkäri, jotta yksityiskohdat menevät oikein ja potilastarinat sekä sairaalassa tapahtuvat käänteet ovat uskottavia, Haapala kertoo.

Kukin käsikirjoittaja kirjoittaa jaksoistaan kaksi versiota, jotka päätyvät vielä pääkäsikirjoittajan editoitavaksi.

Kokemusta tv:stä, elokuvista ja hoitotyöstä

Tv- ja elokuvatyö on ollut Haapalan varsinainen ammatti viimeisen 12 vuoden ajan. Tätä ennen hän työskenteli lähihoitajan ammatissaan muun muassa koululaisten iltapäiväkerhoissa, nuorisotaloilla sekä lastenhoitajana perheissä. Lukioaikana kokemusta kertyi kehitysvammaisten ryhmäkodeissa ja henkilökohtaisena avustajana.

- Vaikka lähihoitajaopinnoissani suuntauduin lasten ja nuorten hoitoon sekä kasvatukseen, on taustastani ollut hyötyä myös nykyisessä työssäni. Pitkäjännitteisyys, ihmissuhdetaidot, tunneäly ja ryhmätyötaidot ovat käsikirjoittajalle tärkeitä.

Haapala on juontanut ja toimittanut Ylen koululaisille suunnattua Galaxi-ohjelmaa, näytellyt Rölli ja metsänhenki -elokuvassa, käsikirjoittanut muun muassa Apulannasta kertovan pitkän elokuvan Teit meistä kauniin sekä toiminut yhtenä käsikirjoittajista draamasarjoissa Uusi päivä ja Salatut elämät. Realitypuolella Haapala on työskennellyt yhtenä käsikirjoittajana muun muassa Elossa 24h -sarjan toisella kaudella (esitetty Ylellä alkuvuodesta 2018). Elossa 24h seuraa tosielämän sairaalamaailmaa.

- Sairaalassakin onnistumisen edellytys on tiimityö, Haapala tietää.

Uutta verta

Sykkeen viidennelle kaudelle käsikirjoittajat ovat yhdessä ideoineet uusia henkilöitä. Uusia nuoria hahmoja ovat sairaanhoitajat Leevi ja Zahra, sekä lähihoitaja Aino ja ensihoitajaopiskelija Nikke.

- Mielestäni on erittäin tärkeää, että mukana on lähihoitaja, sillä he tekevät arvokasta hoitotyötä osana sairaalan henkilökuntaa ja ovat näin ollen tärkeä osa sairaaloiden työyhteisöjä, Haapala perustelee.

Epävarman, vasta valmistuneen Ainon kautta katsojat voivat muistella oman työuransa alun haparointia.

Ennustus

SuPer-lehden 10/2008 kansiTampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolla opiskellutta Haapalaa seurattiin kymmenen vuotta sitten SuPer-lehdessä, jolloin käynnissä olivat lopputyöelokuvan kuvaukset. Haapala sekä käsikirjoitti että ohjasi tositapahtumiin perustuvan, sodan jälleenrakennusaikaan sijoittuvan epookkielokuvan. Ennustus on lyhytelokuva, jossa oli mukana myös lapsia ja eläimiä – oliko nimi enne?

- Suoritin pari vuotta sitten eläintenkouluttajan tutkinnon ja olen kiinnostunut myös eläinavusteisesta terapiatyöstä. Sitä voisin kuvitella yhdistäväni hoitajan töihin, mikäli niihin jonain päivänä palaan.

Haapala on ollut viimeisen kahdeksan vuoden ajan Sakke-koiransa kanssa mukana vapaaehtoistoiminnassa. Kennelliiton Kaverikoiratoiminnan riveissä he käyvät tervehtimässä muun muassa ikäihmisiä palvelutaloissa.

Haapala toivoo, että eläintenkouluttajan tietotaitoa voisi jonain päivänä hyödyntää myös tulevissa tv- ja elokuva-alan töissä. Esikoistaan odottava Haapala ei tiedä mitä tekee kymmenen vuoden päästä, mutta on aika varma siitä, että myös silloin hän haluaa kirjoittaa. Kirjoittamisen lisäksi Haapala toivoo, että elämään liittyy läheisesti myös eläimet sekä vuorovaikutus erillaisten ihmisten kanssa – oli se sitten työ tai harrastus.

Sakke-koira ja Niisku Haapala

Katso Niisku Haapalan haastattelu SuPerin Youtube-kanavalta SuPer-Ruudusta.

Fakta:

• Syke-sarjaa on esitetty Ylellä neljä tuotantokautta, ja 16.11.2018 alkaen Nelonen Median Ruutu Plus -palvelussa.
  • Syke on ollut kautta aikain yksi parhaista ja menestyneimmistä sarjoista Yle Areenassa (yle.fi). Se on palkittu Kultaisella Venlalla vuonna 2016.
  • Sarjan on luonut Petja Peltomaa ja Yellow Film & TV.
  • Niisku Haapala on ollut mukana käsikirjoitustiimissä viidennellä tuotantokaudella.
  • Koulutukseltaan Niisku Haapala on ylioppilas, lähihoitaja, medianomi ja eläintenkouluttaja. Hän on elättänyt viimeisen 12 vuotta itsensä pääsääntöisesti käsikirjoittajan sekä tv-toimittajan ja juontajan töillä.