30.3.2022

Lakko alkaa kuudessa sairaanhoitopiirissä 1.4. klo 6

Sivua päivitetty 13.4.2022 klo 13.35

Muista! Suojelutyöhön osallistutaan sovitusti. Suojelutyöhön sinut kutsuu työnantaja paikallisneuvottelujen perusteella.

SuPer ja Tehy jättivät ensimmäisen lakkovaroituksen kuuteen sairaanhoitopiiriin 3.3. Lakko ilmoitettiin alun perin alkavaksi 18.3. Työ- ja elinkeinoministeriö siirsi lakon alkua.

SuPerin ja Tehyn hallinnot hylkäsivät 30.3. yksimielisesti valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen. Sovittelijan esitys ei sisältänyt mitään elementtejä hoitajapulan korjaamiseksi - ei palkkauksellisia eikä työoloja parantavia.

Lakko kuudessa sairaanhoitopiirissä alkaa 1.4.2022 klo 6 ja päättyy 15.4.2022 klo 6.

Lakon piirissä on noin 25 000 SuPerin ja Tehyn työsopimussuhteista jäsentä seuraavissa organisaatioissa:

• Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (lukuun ottamatta Kysteri-liikelaitos),
  • Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (lukuun ottamatta Keski-Suomen seututerveyskeskus),
  • Järvi-Suomen Terveys Oy, Docta Oy, Tervia Osaajat Oy, Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta.
  • Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n sekä Sarastia Rekry Oy:n terveydenhuoltoalan työtehtävät, joita suoritetaan yllä mainituissa lakon kohdeorganisaatioissa.

Lakkokohteissa annetaan suojelutyöneuvotteluihin perustuen suojelutyötä välittömään hoitoon potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi.

Lakko-oikeus on perusoikeus, joka pohjautuu perustuslakiin ja Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

SuPer ja Tehy hakevat ratkaisuja koko ajan pahenevaan hoitajapulaan, jonka keskeinen syy on alan matala palkkataso. Kärkitavoite on pelastusohjelma, jolla viiden vuoden aikana nostettaisiin sote-henkilöstön palkkoja 3,6 % vuosittain tavanomaisten sopimuskorotusten lisäksi.

Saat apua ammattiosastostasi ja liitosta

Luethan sähköpostisi ja tarkistathan, että puhelinnumerosi on jäsentiedoissa oikein!  Seuraa kaikkia SuPerin kanavia, erityisesti verkkosivuja ja some-kanavia sekä oman ammattiosastosi viestintää.

Tutustu myös SuPer verkkosivuilla oleviin lakkoa koskeviin ohjeisiin ja usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksineen.

Nyt on mahdollisuus yhdessä vaikuttaa palkkatason ja työolojen parantamiseen. On todella tärkeää, että kaikki tukitoimien piirissä olevat superilaiset ovat mukana! Kiitos kaikille, jotka olette osallistuneet ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon. Kaikki tukitoimien piirissä olevat taistelevat nyt kaikkien superilaisten työehtojen puolesta.

Sivua päivitetty 6.4. klo 12.56. Muutettu alkuun lause: "Suojelutyöhön osallistutaan sovitusti. Suojelutyöhön sinut kutsuu työnantaja paikallisneuvottelujen perusteella". Korjattu Työtaistelulinjan uudet päivystysajat. 7.4. klo 14.15 poistettu Työtaistelulinjan tiedot, päivystys päättynyt. Lisätty 11.4. klo 9.07 Työtaistelulinjan päivystysajat. Poistettu 13.4. klo 13.35  linjan tiedot.