3.3.2022

Lakkovaroitus kuuteen sairaanhoitopiiriin, lakko alkaa 1.4. klo 6

Sivua päivitetty 18.3.2022 klo 13:45

SuPer ja Tehy jättivät 3. maaliskuuta  lakkovaroituksen kuuteen sairaanhoitopiiriin. Lakko on kahden viikon mittainen ja se kattaa kuuden sairaanhoitopiirin lisäksi niiden omistuksessa tai läheisessä yhteistyössä olevat yhtiöt tai osuuskunnat.

Lakko ilmoitettiin alunperin alkavaksi perjantaina 18.3.2022 klo 6. TEM on tehnyt 11.3. päätöksen lakon toimeenpanon siirtämisestä. Lakko alkaa 1.4.2022 klo 6 ja päättyy 15.4.2022 klo 6.

Tarkemmat ohjeet lakkoa koskien tulevat lähempänä ajankohtaa niille SuPerin jäsenille, joita lakko koskee. Lue sähköpostisi, tarkista että puhelinnumerosi on jäsentiedoissa oikein!  Seuraa kaikkia SuPerin kanavia, erityisesti verkkosivuja.

Työnantajapuoli on keskeyttänyt neuvottelut toistaiseksi, mutta pyrimme kaikin keinoin pääsemään neuvotteluissa eteenpäin. Tavoitteena on normaalien sopimuskorotusten lisäksi viiden vuoden palkkaohjelma, joka toisi vuosittain 3,6 prosentin korotuksen.

On todella tärkeää, että kaikki tukitoimien piirissä olevat jäsenet ovat mukana, eikä kukaan mene myöskään keikkatyöhön näihin kohteisiin. Yhdessä voimme vaikuttaa parempaan palkkaukseen sekä parempiin työehtoihin ja alan tulevaisuuteen.

Lakon piirissä on noin 25 000 SuPerin ja Tehyn jäsentä seuraavissa organisaatioissa:

• Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (lukuun ottamatta Kysteri-liikelaitos),
  • Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (lukuun ottamatta Keski-Suomen seututerveyskeskus),
  • Järvi-Suomen Terveys Oy, Docta Oy, Tervia Osaajat Oy, Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta.
  • Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n sekä Sarastia Rekry Oy:n terveydenhuoltoalan työtehtävät, joita suoritetaan yllä mainituissa lakon kohdeorganisaatioissa.

Lakkokohteissa annetaan suojelutyöneuvotteluihin perustuen suojelutyötä välittömään hoitoon potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi. Lakon piirissä ovat työsopimussuhteiset jäsenet.

Lakko-oikeus on perusoikeus, joka pohjautuu perustuslakiin ja Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

Lue SuPerin ja Tehyn tiedote 3.3. jätetystä lakkovaroituksesta

SuPerin hallitus on päättänyt 3.3. lakkoavustuksesta, joka on 140 euroa päivässä seitsemältä päivältä viikossa.

17.3.2022 SuPer ja Tehy ovat antaneet uuden lakkovaroituksen, jossa lakkoa on laajennettu koskemaan uusia organisaatioita. 3.3. annettu lakkovaroitus on edelleen voimassa ja lakko alkaa 1.4.2022 klo 6. Uuden lakkovaroituksen mukainen lakko on ilmoitettu alkavaksi 1.4.2022 klo 6 ja päättyväksi 15.4.2022 klo 6. Työ- ja elinkeinoministeriö voi päätöksellään siirtää uuden lakkovaroituksen mukaisen lakon alkamisajankohtaa. Lue uudesta lakkovaroituksesta täältä: SuPer ja Tehy ovat antaneet uuden lakkovaroituksen 17.3.2022

Sivua päivitetty seuraavasti: 18.3. muutettu lakkokohteet mediatiedotteen mukaisesti. 17.3. lisätty tieto uudesta lakkovaroituksesta. 16.3. poistettu ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa koskeva kappale. 11.3. lisätty TEMin tekemä päätös lakon toimeenpanon siirtämisestä. 9.3. lisätty linkki lakon usein kysyttyihin kysymyksiin ja poistettu linkki ylityö- ja vuorovaihtokieltolinjan uutiseen.