14.9.2020

Liittokokousosallistujien turvallisuus huomioidaan monin tavoin

SuPerin liittokokous järjestetään monimuotokokouksena, mikä tarkoittaa, että osa edustajista osallistuu kokoukseen Helsingin Messukeskuksessa ja osa sähköisesti muualla kuin kokouspaikalla. Kokousedustajat ovat voineet itse valita osallistumistapansa.

Kokous rakennetaan poikkeuksellisesti Messukeskuksen messuhalliin, jonne saadaan rakennettua riittävät turvavälit.

Osallistujille on laadittu turvallisuusohjeet

Liittokokouksessa noudatetaan yleisiä ohjeita turvallisen kokouksen järjestämisestä ja koronatartuntojen ehkäisemisestä (THL, OKM, Aluehallintovirasto). Näiden pohjalta SuPer on laatinut turvallisuusohjeet, joita kaikkien kokoukseen osallistujien on noudatettava. Ohjeissa todetaan muun muassa:

• Kokoukseen saa osallistua vain terveenä. Myös liittokokoukseen matkustettaessa tulee huomioida oma ja muiden turvallisuus.

• Kokous järjestetään isossa messuhallissa turvavälien varmistamiseksi.

• Osallistujia ohjeistetaan noudattamaan oikeaa yskimis- ja käsihygieniaa.

• Messukeskukseen tultaessa ja kokouksen aikana on käytettävä käsidesiä.

• Kaikkien osallistujien on käytettävä kasvomaskia, mikäli terveydentila sen sallii. Kasvomaskia tulee käyttää myös taukojen aikana ja vaihtaa tarpeeksi usein. Jos osallistuja ei voi käyttää kasvomaskia terveydellisistä syistä, häntä kehotetaan käyttämään visiiriä.
  • Kokouksessa vältetään fyysisiä kontakteja eli esim. ei kätellä tai halata, noudatetaan suositeltuja turvavälejä ja istutaan 1,5–2 metrin etäisyydellä toisista.

• Turvallisuusohjeita suositellaan noudatettavan koko kokousajan, myös ilta-aikana.

• Ulkopuoliset eivät saa osallistua SuPerin liittokokoukseen ja esim. toimittajia ja valokuvaajia ei tule Messukeskuksen sisätiloihin. Haastattelut järjestetään mahdollisuuksien mukaan ulkotiloissa. Iltajuhlaa ei järjestetä.

• SuPer suosittaa osallistujille Koronavilkku-sovelluksen lataamista omaan puhelimeen.

Turvallisuusohje on toimitettu kokousedustajille.

Lue lisää Liittokokous 2020 -osiosta