17.9.2020

Maailman potilasturvallisuuspäivä 17.9. – Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta

SuPerin toimisto

Maailman terveysjärjestö WHO:n Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään 17. syyskuuta. Päivän tavoitteena on parantaa tietoisuutta potilasturvallisuudesta.

Tämän vuoden teema on ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta”. Teema painottaa sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden turvallisuuden ja potilas- ja asiakasturvallisuuden yhtymäkohtia. Suomessa potilas- ja asiakasturvallisuus kattaa sosiaali- ja terveydenhuollon hoidon, hoivan ja palvelut niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla.

Osaava ja motivoitunut henkilöstö on ratkaiseva tekijä turvallisen hoidon takaamisessa. Koronaviruspandemia on nostanut esiin terveydenhuollon ammattilaisten työssään kohtaamat riskit. Potilasturvallisuuden varmistaminen edellyttää turvallista työympäristöä ja erilaisten riskien minimointia.

Maailman potilasturvallisuuspäivän kansainvälinen kampanja ehdottaa useita erilaisia toimia kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille. Kansainvälisen kampanjan tunnuksena ovat oranssilla värillä valaistut monumentit ja julkiset kohteet.

SuPer osallistuu Maailman potilasturvallisuuspäivänä järjestettävään webinaariin ja valaisemalla toimistorakennuksen oranssilla värillä. SuPerin asiantuntija Elina Ottela pitää puheenvuoron webinaarissa otsikolla "Ammattitaitoinen hoitaja on potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäjä".

Lue myös:

SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita

SuPer on tehnyt vuosia työtä potilas- ja asiakasturvallisuuden eteen

Suomen Potilasturvallisuusyhdistys palkitsi 19.12.2019 Potilasturvallisuuden ansiomerkeillä SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan, lähihoitaja Tarja Parkatin sekä SuPerin ammatillisen edunvalvontayksikön kehittämisjohtaja Jussi Salon ja asiantuntijayksikön asiantuntijat.

Palkintojen perusteluissa todetaan, että SuPer on vuosia tehnyt työtä potilasturvallisuuden eteen sosiaali- ja terveydenhuollossa ja kasvatusalalla paikallisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla muun muassa selvityksillä, lausunnoilla, kannanotoilla, kanteluilla ja kampanjoilla. Lue palkintouutinen kokonaisuudessaan.