Potilasturvallisuus vaarantuu päivittäin – ilmoita asiasta

Me superilaiset tiedämme hyvin, että hoitajapulan vuoksi potilasturvallisuus vaarantuu päivittäin. Tehdään tämä yhdessä näkyväksi ja siihen tarvitsemme teitä kaikkia. Ilmoitetaan toistaiseksi aluehallintovirastolle kaikista potilas- ja asiakasturvallisuutta vaarantavista tilanteista. Yksittäisistä työvuoropuutoksista ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa, koska tilanne on jo tiedossa.

Kiitokset jäsenille jo tähän mennessä tulleista ilmoituksista.

Potilasturvallisuus vaarantuu, jos

• työvuorosta puuttuu työntekijä ja tilalle ei ole saatu tai hankittu sijaista,
  • potilaita tai asiakkaita on tilapäisesti enemmän kuin suunnitellulla henkilöstömäärällä voidaan hoitaa,
  • perehdytys on ollut puutteellista.

Toimi näin

1. Lataa tämä lomake koneellesi. Puhelimella pdf-lomake ei kaikilla ohjelmilla toimi, joten täytä lomake tietokoneellasi.
  2. Täytä lomake huolellisesti (älä kirjaa potilastietoja tai muita arkaluonteisia henkilötietoja) ja tallenna se tietokoneellesi.
  3. Lähetä täytetty lomake oman alueesi aluehallintoviraston kirjaamoon sähköpostin liitteenä. Jos et tiedä alueesi aluehallintovirastoa, riittää että lähetät viestin osoitteella amedu@superliitto.fi
  4. Laita viestin otsikoksi ”Kantelu potilasturvallisuuden vaarantumisesta” ja kerro viestiosiossa lyhyesti, että haluat ilmoittaa vaaratilanteesta työpaikallasi.
  5. Lähetä kantelu aluehallintoviraston lisäksi SuPeriin, osoite: amedu@superliitto.fi
  6. Tee ilmoitus toistaiseksi kaikista työvuoroista, joissa potilasturvallisuus vaarantuu.

HUOM! Neuvottelutilanteen vuoksi oli tärkeää, että saimme tietoa potilas- ja asiakasturvallisuutta vaarantavista tilanteista. Tiedot tulivat SuPerin sisäiseen käyttöön. Niitä käsiteltiin luottamuksellisesti.

Aluehallintovirastojen kirjaamojen sähköpostiosoitteet:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.etela@avi.fi (toimialue)
Itä-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.ita@avi.fi (toimialue)
Lapin aluehallintovirasto: kirjaamo.lappi@avi.fi (toimialue)
Lounais-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.lounais@avi.fi (toimialue)
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.lansi@avi.fi (toimialue)
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto: kirjaamo.pohjois@avi.fi (toimialue)

Sivua päivitetty 17.5.2022 klo 12.20.

www.superliitto.fi/neuvottelukierros