31.10.2016

Naisten palkkapäivää vietetään 31.10.

Naisten palkkapäivää vietetään tänä vuonna maanantaina 31.10.

Naisen palkka on Suomessa keskimäärin 83,3 prosenttia miesten palkasta. Viime vuonna naisten palkka oli 83,4 prosenttia. Vuosittainen Naisten palkkapäivä määräytyy Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin perusteella. Vuosipalkaksi muutettuna se merkitsee sitä, että naisten palkat on nyt maksettu ja loppuvuoden he työskentelevät ”palkatta”. Lue tarkemmin täältä.

Naisten palkkapäivän vietolla STTK haluaa konkretisoida sukupuolten välisen
palkkaeron kehitystä. Tämä työelämän tasa-arvo-ongelma on osoittautunut erittäin sitkeäksi, sillä palkkaero laahaa lähes paikallaan.

Päivää on vietetty vuodesta 2011.

STTK:n Naisten palkkapäivän tapahtumia maanantaina ovat:

• klo 7.30 - 9.30 Kolmen sepän patsaalla eri naisjärjestöt Nytkiksen johdolla jakavat tietoa palkkatasa-arvosta. Mukana on myös STTK.
  • klo 15.30 - 16.00 tapaaminen ministeri Juha Rehulan kanssa Sosiaali- ja terveysministeriössä. Paikalla ovat STTK:sta mm. puheenjohtaja Antti Palola. Tapaamiseen osallistuvat myös Nytkis ja naisverkosto Ompeluseura.
  • Palkkatasa-arvosta jaetaan tietoa 300 työpaikalla eri puolilla Suomea STTK:n aluetoiminnan kautta.

Lisäksi kansanedustajia on kutsuttu kirjoittamaan aiheesta maanantaina blogeja ja jakamaan ne tunnuksella #naistenpalkkapäivä .

Seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa tunnisteella: #naistenpalkkapäivä