18.6.2020

Nyt ei venytä – tes-neuvotteluja vauhditetaan ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla

Yksityisellä sektorilla kaikki työehtosopimusneuvottelut ovat vielä kesken. Kunta-alan sopimus saatiin maaliin toukokuun lopussa.

Yksityisellä sektorilla on kautta linjan heikommat työehdot kuin kuntapuolella. Se on ollut kunnille kimmoke ulkoistaa peruspalveluja halvemman työehtosopimuksen piiriin. Ulkoistettuja töitä on kaikilla superilaisilla aloilla varhaiskasvatuksesta erikoissairaanhoitoon.

Kyse on sopimusshoppailusta. Siksi neuvotteluja on tärkeä tukea ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla.

− Työnantajaliitto Halin kanssa pääsimme jo vuonna 2018 sopuun siitä, että rakennamme sosiaalipalvelualalle kannustavaa palkkausjärjestelmää, joka huomioi tehtävien vaativuuden. Siitä huolimatta asia ei ole tällä neuvottelukierroksella edennyt. Myös muilla yksityisillä sopimusaloilla sopimuksissa on korjattavaa, SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno sanoo.

Kyse ei ole ainoastaan palkkauksesta, vaan muissakin työehdoissa yksityinen on kuntaa jäljessä. Esimerkiksi hoitajien jaksamiseen sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen haetaan neuvotteluissa parannusta erilaisilla tekstimuutoksilla.

− Tarvitsemme nyt jäsenet mukaan näyttämään työnantajille, ettei näin voi jatkua. Työtaisteluun osallistuvilla työpaikoilla tehdään vain suunnitellut vuorot sovitusti, ei yhtään enempää, Sainila-Vaarno painottaa.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa seuraavasti:

Työsuhteiset kunta-alan superilaiset ja tehyläiset tukevat yksityisen sektorin neuvotteluja ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla seuraavilla työpaikoilla 30.6. saakka:

• Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirit
  • Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Essote) terveyspalvelut
  • Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri
  • Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
  • Pirkanmaan sairaanhoitopiiri
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
  • Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri
  • Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä
  • Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Seuraa aktiivisesti SuPerin viestintää: superliitto.fi/neuvottelukierros2020.