13.9.2021

Osaaminen näkyviin -kampanja käynnistyi: Kerro omasta osaamisestasi somessa

SuPer on mukana STTK:n kampanjassa, joka on osa Sitran käynnistämää Osaaminen näkyviin -kampanjaa. Kampanjan aikana jaetaan osaamistarinoita, jotka tuovat monipuolisesti näkyväksi työssä, koulutuksessa, luottamustoimissa ja vapaa-ajalla hankittua osaamista. Kampanjassa omasta osaamisestaan kertoo superilainen perushoitaja Tuija Vuolle.

Ota haaste vastaan ja kerro omasta osaamisestasi somessa

Kerro somessa, millaista osaamista sinulle on kertynyt työssä tai työn ulkopuolella, jonka koet erityisen hyödylliseksi ja tärkeäksi. Lisää siihen tunniste #OsaaminenNäkyviin.

Muista haastaa mukaan ystäväsi ja työkaverisi, jotta kampanja saavuttaisi mahdollisimman monet.

Lisätietoja osallistumisesta

Tunne osaamisesi – ja tee se näkyväksi! -webinaari järjestettiin 23.9. klo 17–18.30. Katso ohjelma.

Lue myös Riina Nousiaisen blogi Sinä osaat – tee se näkyväksi.

Perushoitaja Tuija Vuolle: Osaamisen arvostus kasvattaa itsevarmuutta

Perushoitaja Tuija VuollePerushoitaja Tuija Vuolle on tehnyt hoitoalan töitä jo yli 30 vuotta. Tällä hetkellä hänen työpaikkansa on kuopiolaisen Harjulan sairaalan akuutilla sisätautiosastolla.

– Aloitin urani erikoissairaanhoidossa. Sitten siirryin perusterveydenhuoltoon, jossa täytyy myös hallita tosi laaja-alaisesti erilaisia asioita. Olen urani aikana tehnyt töitä monella eri osastolla ja se on tehostanut ammatillista kehittymistäni. Koen monipuolisen kokemuksen myös rikkautena.

Monenlaisen osaamisen rinnalla myös työmotivaatio on kasvanut.

– Minusta on tärkeää, että itseään voi kehittää työssä. Ainakaan työuran alussa ei välttämättä kannata olla yhdessä paikassa montaa vuotta, vaan harjaannuttaa ja laajentaa omaa osaamistaan mahdollisuuksien mukaan.

Haavanhoito-osaaminen jakoon

Kirurgisella osastolla työskennellessään Vuolle paneutui erityisesti haavanhoitotyöhön.

– Työ osastolla kartutti taitojani, mutta kävin silloin myös pidemmän haavanhoitoon liittyvän koulutuksen. Se syvensi ammatillista osaamista ja toi lisää mielenkiintoa työhöni.

Haavanhoito on laaja-alaista työtä ja vaatii monenlaisia tietoja ja taitoja. Kuopiossa tietotaidon levittämiseen on koulutettu erityisiä haavanhoitolähettiläitä. Vuolle on yksi heistä. Kokeneena hoitajana ja vastuuhenkilönä hän toimii linkkinä erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä, jotta haavanhoidon osaaminen kohenisi Harjulan osastoilla.

– Haavanhoidon konsultaatiopyyntöjä tulee sekä omalta että muilta osastoilta. Omalla osastollani vastaan haavanhoitopotilaiden hoitosuunnitelmista. Tarkistan, että suunnitelmiin on asianmukaisesti kirjattu haavadiagnoosi, toteutussuunnitelma ja hoidon tavoitteet.

Hyötyjä muille ja itselle

Lähettilään roolissa Vuolle näkee monia hyötyjä.

– Haavanhoito-osaamisen taso vaihtelee aika paljon, joten sillä on merkitystä, että voin omalla panoksellani auttaa muita kehittymään. Koen, että osaamistani arvostetaan ja sekin on lisännyt työmotivaatiotani. Sen olen tietysti myös oppinut, ettei näissä asioissa koskaan ole valmis. Tämä on ikuista opiskelua, vaikka paljon tietoa ja taitoa onkin jo kertynyt.

Myönteiset vaikutukset eivät heijastu pelkästään työelämään.

– Työssä kokemani arvostus lisää myös itsevarmuuttani. Se on oman elämäni kannalta tärkeää.

Teksti: Kreetta Haaslahti

Tutustu myös muiden STTK:laisen jäsenten osaamistarinoihin.