16.5.2023

Pääsopijajärjestöt käynnistivät Tärkein sijoitus -kampanjan julkisen työn merkityksen puolesta

Missä elämä, siellä julkiset palvelut. Niitä tekevät julkisen työn ammattilaiset. He tekevät työtä, jota on helppo arvostaa puheissa. Ja yhtä helppo unohtaa teoissa.

Päiväkodit, koulut, sairaalat, kadut, kentät, virastot. Ne pyörivät työllä. Oletko koskaan ajatellut, että siihen työhön panostaminen voi olla Suomen tärkein sijoitus?

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja kunta- ja hyvinvointialan pääsopijajärjestöt käynnistävät Tärkein sijoitus -kampanjan 16.5. Lahden työmarkkinaseminaarissa.

Julkinen työ on Suomen tärkein sijoitus, koska sen tuottamat palvelut kannattelevat Suomea kaikkina aikoina. Valtion vastuulla on varmistaa riittävä perusrahoitus ja toimintaedellytykset, jotta kunnat ja hyvinvointialueet kykenevät onnistuneesti suoriutumaan lakisääteisistä tehtävistään ja velvoitteistaan.

Järjestöjen yhteiskampanjan tavoitteena on lisätä julkisen työn arvostusta.

Julkinen sektori mahdollistaa koko yhteiskunnan toiminnan

Julkinen sektori tekee mahdolliseksi koko yhteiskunnan toiminnan. Peruspalvelut antavat koulutuksen, osaamisen ja infrastruktuurin myös yritysten käyttöön.

Yksi julkisen alan tärkeistä tehtävistä on huolehtia heikoimmista, siksi on tärkeää taata laadukkaat ja yhdenvertaiset palvelut kaikkialla Suomessa.

Julkinen työ tarvitsee hyvinvoivat tekijät

Julkinen työ tarvitsee osaavat ja hyvinvoivat tekijänsä myös jatkossa. Kuntien ja hyvinvointialueiden osaajapulaan on vastattava työhyvinvointia parantamalla, koulutusmääriä lisäämällä, työperäistä maahanmuuttoa edistämällä ja ottamalla käyttöön uusia teknologioita sekä toimintatapoja.

Lisäksi nais- ja miesvaltaisten alojen välistä palkkaeroa on kavennettava samapalkkaisuusohjelman mukaisesti.

Tutustu Tärkein sijoitus -kampanjasivuun osoitteessa www.tarkeissatoissa.fi/tarkeinsijoitus.