19.8.2020

Saako Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma jatkoa? – "Tarvetta on"

Kunteko 2020 -hankkeessa on kehitetty kuntatyötä vuosien ajan − myös monen superilaisen voimin. Rinnalla on kulkenut myös yksityisen sektorin kattava Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma TYÖ2030 (ttl.fi). Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa sitä yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön, opetus- ja kulttuuriminiteriön sekä työmarkkinakeskusjärjestöjen ja muiden työelämän toimijoiden kanssa.

− Toivoisin, että järjestöt kokoontuisivat yhteisen pöydän äärelle enemmän. Yhteistyön kautta asioita saadaan paremmin eteenpäin, työelämäasiantuntija Erkki Auvinen STTK:sta sanoo.

Kuntapuolella sote- ja varhaiskasvatusaloilla on saatu paljon hyvää aikaan eri puolella Suomea. Missä ovat näytöt yksityisellä sektorilla?

− On vielä toimialoja ja järjestöjä, jotka eivät ole tehneet yhteistyötä. Tarvetta on, Auvinen toteaa.

Kevään työehtosopimusneuvottelujen perusteella voisi kuvitella, ettei yhteistä pohjaa ole helppo löytää. Kokemuksesta Auvinen tietää, että toivoa on.

− Esimerkiksi finanssisektorilla lähdettiin haasteellisesta tilanteesta tekemään yhteisiä hankkeita. Huomattiin, että ne toimivat ja niitä halutaan tehdä jatkossakin.

TYÖ2030-ohjelman toimenpiteet vaikuttavat tutkitusti työllisyyteen, talouteen, työhyvinvointiin ja työurien jatkumiseen. Koronakriisi on nostanut hankkeen merkitystä entisestään. Siksi työmarkkinajärjestöt toivovat, että yhteistyön jatkuminen varmistetaan jatkossakin antamalla asiantuntija- ja rahoitustukea. Lue lisää järjestöjen tiedotteesta (sttk.fi).

TYÖ2030-kehittämisohjelman neljä tavoitetta:

1. vauhdittaa toimintatapojen uudistamista ja uuden teknologian hyödyntämistä työpaikoilla
  2. vahvistaa yhteistoimintaan ja luottamukseen perustuvaa työkulttuuria
  3. nostaa Suomi digiaikakauden johtavaksi työelämäinnovaatioiden kehittäjäksi
  4. nostaa työhyvinvointi Suomessa maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä.

Lue myös

SuPer on koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö STTK:n jäsenliitto.