8.6.2023

SOSTES: Neuvottelutulos saavutettu – Osa työtaistelutoimista päättyy välittömästi

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta (SOSTES) käydyissä neuvotteluissa on saavutettu tänään neuvottelutulos. Neuvotteluja on käyty tammikuun lopusta lähtien ja niitä vauhdittaakseen SuPer ja muut liitot julistivat koko sopimusalalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 2.5. sekä hakusaarron ja keikkailukiellon 31.5. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto, keikkailukielto* sekä tiettyjä yrityksiä koskeva hakusaarto päättyvät välittömästi. Antamamme lakkovaroitukset 19.6. ja 20.6. alkaviin lakkoihin ovat voimassa, kunnes kaikkien neuvotteluosapuolten hallinnot ovat neuvottelutuloksen hyväksyneet.

Kiitos jäsenet! Ilman joukkovoimaa emme olisi saavuttaneet neuvottelutulosta. Jokaisen jäsenen panos osaltaan näkyi ja tuntui neuvottelupöydässä!

Seuraavaksi SuPerin liittohallitus käsittelee neuvottelutulosta. Ennen kaikkien neuvotteluosapuolten hyväksyntää, ei ratkaisua voida kommentoida julkisesti, eikä sen sisältöä avata. Mikäli kaikki osapuolet hyväksyvät neuvottelutuloksen, viestitämme sisällöstä tarkemmin. Tulemme myös järjestämään sopimuksen selostustilaisuuksia, joissa yksityiskohtaisesti avaamme ratkaisun sisältöä.

Seuraa SuPerin tiedotusta kaikissa kanavissa ja tarkista, että jäsentietosi ovat oikein Oma SuPerissa.

*Lähtökohtaisesti keikkailukiellon takia peruutetut keikat palautuvat, mutta jos työntekijä tai työnantaja ilmoittaa esteestä sovitun keikan osalta (esimerkiksi työntekijällä jo uusi keikka sovittuna tai työnantaja hankkinut toisen työntekijän tarvittaviin työvuoroihin), niin sovittua keikkaa ei tehdä. Liitot kehottavat osapuolia viipymättä varmistamaan tilanteen keskenään.