22.5.2017

Sotelainen-kampanja tuo henkilöstön äänen kuuluviin

Sote-uudistuksessa yli 200 000 henkilöä vaihtaa työnantajaa. Työterveyslaitoksen Sotelainen-kampanja nostaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset keskiöön sekä tukee henkilöstöä tulevassa maakuntauudistuksessa.

Kampanjalla Työterveyslaitos haluaa tukea sote-työntekijöitä ja antaa heille äänen nostamalla heidän tarinoitaan esiin:  miten uudistus vaikuttaa heidän työhönsä ja työyhteisöönsä, mitä he toivovat uudistukselta. SuPer on mukana kampanjassa.

Ihmiset luovat uuden soten

Toiveena on, että mahdollisimman moni sotelainen innostuu osallistumaan #sotelainen-keskusteluun sosiaalisessa mediassa, työpaikan kokouksissa ja kahvipöydissä.

‒ Ihmiset luovat uuden soten. He ovat tukipilari, joka kannattelee sotea vähintään yhtä suuresti kuin rakenteelliset, hallinnolliset ja rahoitukselliset järjestelyt. Hyvä työilmapiiri näkyy asiakaspalvelussa, muistuttaa johtaja Päivi Husman Työterveyslaitoksesta.

‒ Päättäjiä kehotamme ottamaan henkilöstön edustajat kaikilta tasoilta mukaan suunnittelupöytiin. Yhteinen suunnittelu kantaa hedelmää parempana sote-palveluna, Husman jatkaa.

Kehu ja kiitä sotelaista

Myös sotelaisten asiakkailla – eli meillä kaikilla – on mahdollisuus osallistua kampanjaan. Sotelainen.fi -nettisivuilla voi kertoa omat hyvät kokemuksensa sote-palveluista, esimerkiksi käynnistä terveyskeskuksessa, hoidosta sairaalassa tai sosiaalityöntekijältä saamasta avusta. Koskettavimmat tarinat välitämme #sotelaisille. Kertojien henkilöllisyyttä emme paljasta muille.