7.12.2021

Suomen kekseliäimmät kunnat ja innostavimmat kehittämisteot palkittiin

Kunta-alan innostavia ja vaikuttavia kehittämistekoja eri toimialoilta palkittiin 7.12. pidetyssä Kuntatyö2030-gaalassa.

Gaalassa jaettiin yhteensä 58 palkintoa tuloksellisesta kehittämistyöstä. Tänä vuonna eniten kehittämistekoja Tekojen torille oli ilmoitettu opetus- ja kasvatussektorilta sekä sosiaali- ja terveysalalta.

– Työelämä on muutoksessa ja työn tekemisen tavat uusiutuvat. Kunta-alalla tämä näkyy esimerkiksi teknologian hyödyntämisenä sekä uudistuneina toimintatapoina ja palveluina. Haluamme nostaa esille hyvää kuntatyötä ja antaa tunnustusta alan kehittäjille, Kuntatyö2030-ohjelman ohjelmapäällikkö Anna-Mari Jaanu sanoi.

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola totesi työmarkkinaosapuolten haastattelussa, kuinka on kuvaavaa, että eniten kehittämistekoja tuli sote-sektorilta. – Julkinen sektori huolehtii koko kansasta ja sotesektorin kuntatyöntekijät ovat myös upeasti kehittäneet työtään koronatilanteessa työpaineen alla. Meidän tulee tarpeeksi selvästi tuoda esiin sitä hyvää työtä, jota kunnissa ja ruohonjuuritasolla tehdään.

Gaalan pääpuhujana, yli-innovaatioaktivisti Anssi Tuulenmäki Mindusty Oy:sta määritteli, että kehittäminen osaamisena on muun muassa kummasteluosaamista, kykyä siirtyä toimintaan ja saada aikaan tuloksia. Kehittämistyössä kannattaa lähteä liikkeelle arjesta ja usein toistuvista asioista sekä tiedostaa tunteen merkitys.

Eija Keppainen ja Silja Paavola

Kuvassa SuPerin työympäristöasiantuntija Eija Kemppainen ja puheenjohtaja Silja Paavola Kunteko2030-gaalassa.

Liminka, Kangasala ja Lempäälä ovat kekseliäimmät kunnat

Hyvä kiertämään -kampanjassa etsittiin Suomen kekseliäintä kuntaa eli kuntaa, josta julkaistiin eniten kehittämistekoja Tekojen torilla syyskuun 2021 aikana.

Voittajaksi ylsi Liminka: kunnan eri toimialoilta ilmoitettiin 30 erilaista kehittämistekoa. Toiseksi kiri Kangasalan kaupunki 20 kehittämisteollaan ja kolmannen sijan voitti Lempäälän kunta, josta ilmoitettiin 11 kehittämistekoa.

Sosiaali- ja terveysala: palkitut kehittämisteot

Laaja-alaisesta kehittämistyöstä sosiaali- ja terveysalalla palkittiin Kangasalan kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelut. Laaja-alaisesta kehittämistyöstä palkittiin kokonaisuudessaan Limingan kunnan työllisyyspalvelut.

Muut sosiaali- ja terveysalan palkitut kehittämisteot:

Opetus ja kasvatus: palkitut kehittämisteot

Palkitut teot valittiin 192 kehittämisratkaisun joukosta, jotka oli julkaistu vuoden 2021 aikana Tekojen tori -sivustolla.

Kuntatyö2030-ohjelmassa edistetään kuntatyön tuloksellisuutta, tuottavuutta ja työelämän laatua sekä tehdä hyvää kuntatyötä näkyväksi. Sen taustalla ovat Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT ja kunta-alan pääsopijajärjestöt Julkisen alan unioni JAU, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on mukana hankkeessa osana neuvottelujärjestö Sote ry:tä.

Lähde: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n tiedote 7.12.2021