16.3.2021

SuPer ammatillinen koulutuswebinaari 16.3. tarjosi huippuluentoja verkossa

SuPerin ammatillinen opintopäivä järjestettiin tänä vuonna verkossa koulutuswebinaarina. Tilaisuuden avasi puheenjohtaja Silja Paavola. Päivän aikana kuultiin jälleen huippuluentoja mielenkiintoisista, ajankohtaisista aiheista.

Aamupäivän osuudessa toiminnanjohtaja (MTKL) Olavi Sydänmaanlakka luennoi aiheesta Muuttuva vai puuttuva mielenterveys? Sydänmaanlakan lähtökohta mielenterveysteemaan on, että ihminen on enemmän kuin sairautensa. Elämä haastaa meitä kaikkia ja on tärkeää hakea apua ajoissa.

MIELI Suomen mielenterveys ry:n kriisityöntekijä Harri Sihvolan aiheena oli psyykkisen kivun huomioiminen kohtaamisessa. Sihvola kertoi, kuinka tulee kohdata ihminen, jolla on itsemurha-ajatuksia ja miten tilanteessa tulee toimia.

Helsingin yliopiston aivotutkija Minna Huotilaisen osuus käsitteli teknologian roolia työelämässämme. Huotilainen kertoi työn muutoksesta, jossa ihminen yhä enemmän tekee työtä myös erilaisten koneiden kanssa ja niiden avulla alasta riippumatta. Työn kipupisteitä aivojen näkökulmasta ovat keskeytykset, huonot työtilat, puutteelliset välineet ja työn järjestelyt.

Iltapäivällä kehoterapeutti Tuula Styrman (Create Interaction Oy) puhui kosketuksen merkityksestä kivussa ja ahdistuksessa. Hän antoi käytännön vinkkejä kunnioittavan kosketuksen tekniikoiden käyttöön arjen hoito- ja hoivatyössä. Saattohoitoon suunnitellut kosketustekniikat sopivat osaksi ikääntyvän potilaan ja läheisten psykososiaalista ja henkistä tukea, muiden oireiden hallintaa sekä kivun hoitoa.

La Carita -säätiön tunnustuspalkinto jaettiin kolmelle vanhustyön yksikölle. Palkinnon hyvästä vanhustyöstä saivat Essoten kotihoito Mikkelissä, Jalasjärven kotihoito sekä Palvelukoti Pohjolan ryhmäkoti Orion Tampereella. Lue lisää palkituista työyhteisöistä tiedotteesta

Tukikohta ry:stä toimintavastaava Miia Piho ja kokemusasiantuntija Pepi Penttinen puhuivat aiheesta Ihminen, päihteet ja merkityksellisiä kohtaamisia. Muun muassa häpeä, syyllisyys, omien voimavarojen puute ja aikaisemmat huonot kokemukset ovat päihteiden käyttäjän avun hakemisen esteenä. Luottamuksellisen suhteen rakentaminen on kaiken a ja o. Motivaatio päihteettömyyteen syntyy vuorovaikutuksessa ja kunnioittavassa kohtaamisessa, jossa käytetyllä kielellä on merkitystä.

Ravitsemustieteilijä (Helsingin yliopisto) Satu Jyväkorpi kävi luennossaan läpi ravitsemuksen vaikutusta aivoterveyteen, muistisairauksien ehkäisemiseen ja mielialaan.

Tietokirjailija Aurora Airaskorven aiheena oli riittämättömyyden tunne työelämässä. Airaskorpi esitteli erilaisia riittämättömyyden ilmenemismuotoja (mm. huijarisyndrooma, ylisuorittaminen) sekä riittämättömyyden taustalla olevia tekijöitä (esim. kiireen normalisoituminen, työn mittaaminen tehokkuudella). Riittämättömyyteen tulee puuttua, jotta pysyisimme työkykyisinä eläkeikään saakka.

Päivän päätti kirjailija Tuomas Kyrö ja Mielensäpahoittaja työpaikalla.