5.9.2019

Tekoja tiskiin -kampanjassa etsitään kehittämistarinoita kunta-alalta

Lopeta vaatimattomuus ja laita tekoja tiskiin!

Kunta-alalla tehdään hienoa kehittämistyötä jatkuvasti. Valitettavasti se jää usein piiloon. Suomalainen vaatimattomuuden mentaliteetti estää rehvastelemasta hyvällä työllä. Esille tuloa nakertaa myös harhaluulo siitä, että kunta-ala ei kiinnosta ketään.

Hyvästä kehittämistyöstä pitää olla ylpeä. Koska kuka nostaa kissan hännän, ellei kissa itse? Kunta-ala on myös kiinnostava. Se on täynnä merkityksellisiä ja innovatiivisia tarinoita ihmisiltä ihmisille. Niistä pitää vain kertoa kaikille. Koska onko hyvää kehittämistyötä tapahtunut, jos kukaan ei tiedä siitä?

Heitä turha vaatimattomuus vaikka roskikseen ja laita niitä tekoja tiskiin. Kaikkien tekoja tiskiin laittaneiden keskuudesta palkitsemme parhaat, joten seuraa porkkanaa!

Näytetään maailmalle, että Suomen kunta-ala on täynnä upeita kehittämistekoja!

Miten osallistun Tekoja tiskiin -kampanjaan?

Tekoja tiskiin -kampanjassa kehittämistekoja kerätään Tekojen tori -sivulle, kehittämistekojen keitaalle, jossa on tällä hetkellä luettavissa jo yli 400 kehittämistekoa ympäri Suomea monilta eri toimialoilta.

Kehittämisteot voivat olla isoja organisaatiomuutoksia tai pieniä arjen työtä helpottavia tekoja. Tekijänä voi olla työyhteisö, isompi yksikkö tai koko organisaatio. Idea on voinut lähteä organisaation aivoriihestä, yksittäisen työntekijän nerokkaista aivoista tai vaikka kahvihuoneessa käydystä keskustelusta. Ainoa vaatimus on, että teko on jotenkin kehittänyt sinun ja työyhteisösi työtä.

Kampanjaan osallistuminen on todella helppoa kampanjasivulla.

Parhaat teot palkitaan

Parhaat kehittämisteot ja tekijät palkitaan 20.11. järjestettävässä kutsuvierastilaisuudessa Gaalassa Helsingissä. Kaikki vuoden 2019 aikana 31.10. mennessä ilmoitetut kehittämisteot ovat mukana kilpailussa.

Tekoja tiskiin -kampanjan palkintokategoriat on julkaistu

Tänä vuonna palkitaan organisaatioita ja tekijöitä sekä kehittämistekoja teemoittain ja toimialoittain:

Ihmeiden tekijät

Ihmeiden tekijöinä palkitaan kuntaorganisaatioita, jotka ovat aktiivisesti ja rohkeasti kehittäneet kuntatyötä.

Oman työn sankarit

Oman työn sankareina palkitaan kehittäjiä, jotka ovat olleet innostavina esimerkkeinä ja ovat rohkeasti uudistaneet omaa ja työyhteisönsä työtä.

Vuoden ympäristöteko

Vuoden ympäristöteosta palkitaan kehittämisteko, jossa on huomioitu kestävä kehitys ja ympäristön suojelu.

Vuoden yhdenvertaisuusteko

Vuoden yhdenvertaisuusteosta palkitaan kehittämisteko, jolla on edistetty yhdenvertaisuutta kunnassa.

Vuoden teknologiateko

Vuoden teknologiateosta palkitaan kehittämisteko, jossa on käytetty innovatiivisesti hyväksi teknologiaa.

Vuoden viestintäteko

Vuoden viestintäteosta palkitaan kehittämisteko, joka on onnistunut nostamaan kuntaorganisaation imagoa rohkealla viestinnällä.

Parhaimmat teot toimialoittain

Palkitsemme myös parhaat teot jokaiselta toimialalta.

Kilpailuun osallistuminen on helppoa: sinun tarvitsee vain kertoa kehittämisteostasi Tekojen torilla, jossa on tällä hetkellä yli 400 kehittämistekoa monilta eri toimialoilta ympäri Suomea.

Kampanjan tarkoitus on nostaa hyvä kuntatyötä esille sekä saada kuntatyöntekijät kertomaan ylpeästi omasta kehittämistyöstään.

Kunteko 2020 - kunta- ja maakunta-alan työelämän kehittämisohjelmaa toteuttavat yhdessä KT Kuntatyönantajat ja kunta-alan pääsopijajärjestöt Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO (JEA, Kuntoutusalan Asiantuntijat ry, Lääkärikartelli, OAJ, Talentia, Suomen Terveydenhoitajaliitto, KTN ry ja Vakava), Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo (SuPer ja Tehy) ja Julkisen alan unioni JAU (Jyty ja JHL). Kuntekon päärahoittaja on Euroopan sosiaalirahasto (ESR).