20.2.2023

Teollisuusalojen palkkasopu vaikuttaa hoitoalan palkankorotuksiin – yksityiskohdista neuvotellaan

Uutista muokattu 28.2. klo 13.23

Superilaisille on tulossa lisäpalkankorotuksia viime vuonna työ- ja virkaehtosopimuksiin sovittujen vientiliittojen sopimusratkaisuihin liittyvien kytkentöjen johdosta.

Teknologiateollisuudessa ja kemianteollisuudessa syntyi palkkaratkaisu sunnuntaina 5. helmikuuta. Sopu vaikuttaa julkisen puolen hoitoalan palkkoihin viimevuotisen palkkaratkaisun mukaisesti. Palkansaajajärjestöjen sekä Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n välisen sopimuksen myötä kunta-alan palkkakorotukset sidottiin teollisuuden korotuksiin. Toisin sanoen, jos tiettyjen teollisuus- ja vientialojen sopimus ylittää jo sovitut korotukset, kunta- ja hyvinvointialan työntekijät saavat yli menevän osan oman korotuksensa päälle.

Tarkempi tieto korotusprosenteista ja siitä, miten ne jaetaan, selviää lähiaikoina. Teollisuuden palkkaratkaisusta puuttuu vielä yhden verrokkialan sopimus. Sen jälkeen tarkistetaan sopimusratkaisun kustannusvaikutukset ja aloitetaan neuvottelut työnantajaosapuolen kanssa. Tiedotamme lopullisista korotuksista heti niiden selvittyä.

Teollisuuden puolen ratkaisuilla on vaikutusta myös tiettyjen superilaisten yksityisen sektorin sopimusalojen palkankorotustasoihin. Terveyspalvelualan tulevan kesän palkankorotus on sidottu näihin ratkaisuihin ja ne tulevat vaikuttamaan myös yksityisen sosiaalipalvelualan meneillä oleviin palkankorotusneuvotteluihin. Molempien sopimusalojen osalta tiedotamme lisää, kunhan neuvottelut työnantajaliiton kanssa etenevät.

”Tässä on selvästi EK:lla ollut ymmärrys siitä, että julkisen puolen palvelut ovat heillekin hyvin tärkeitä,” SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kommentoi sopua tuoreeltaan maanantain 6.2. A-Studiossa.

Lisäys 28.2. klo 13.23: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja pääsopijajärjestöjen neuvotteluja ns. perälaudasta jatketaan tulevana perjantaina yli alkuperäisen määräpäivän 28.2.2023. Lue tarkemmin.
Muutos otsikossa 28.2. klo 13.23: poistettu otsikosta kohta "helmikuun aikana".