11.4.2022

Toinen hoitajalakko alkamassa 20.4.

Sivua päivitetty 19.4. klo 10.

SuPer ja Tehy ovat vahvistaneet uuden ajankohdan toiselle hoitajalakolle.

Lakko alkaa keskiviikkona 20.4. klo 6.00 ja päättyy keskiviikkona 4.5. klo 6.00 Lakko koskee erikoissairaanhoitoa 13:ssa sairaanhoitopiirissä.

Liitot esittivät lakon alkamisen siirtämistä muutamalla päivällä eteenpäin, jotta sovittelulautakunnalle jäisi riittävästi aikaa työriidan sovitteluun.

Lakko kohdistuu vain erikoissairaanhoitoon, ja sen ulkopuolelle jäävät vanhuspalvelut ja perusterveydenhuolto. Esimerkiksi vanhuspalveluissa minimihenkilöstömitoitus alittuu säännönmukaisesti ja vaarantaa potilasturvallisuuden normaaliaikanakin. Mikäli lakon vuoksi toimintaa supistettaisiin, tilanne olisi asiakkaiden kannalta kohtuuton.

Lakon piirissä ovat 20.4.2022 klo 6.00 alkaen SuPerin ja Tehyn työsopimussuhteiset jäsenet, jotka työskentelevät seuraavien organisaatioiden erikoissairaanhoidon palvelujen piirissä:

• Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä,
  • Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä
  • Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (lukuun ottamatta Keski-Suomen seututerveyskeskus),
  • Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä,
  • Lapin sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä,
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (lukuun ottamatta Kysteri-liikelaitos),
  • Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä,
  • Satakunnan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä,
  • Järvi-Suomen Terveys Oy, Docta Oy, Tervia Osaajat Oy, Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta sekä Kaiku24 Oy.
  • Lisäksi Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n sekä Sarastia Rekry Oy:n työntekijät, jotka työskentelevät edellä mainittujen organisaatioiden erikoissairaanhoidon palvelujen piirissä.

Suojelutyötä annetaan

Lakkokohteissa annetaan suojelutyöneuvotteluihin perustuen suojelutyötä välittömään hoitoon potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi. Muista! Suojelutyöhön osallistutaan sovitusti. Suojelutyöhön sinut kutsuu työnantaja paikallisneuvottelujen perusteella.

Varhaiskasvatus ei ole lakon piirissä

Varhaiskasvatus ei ole lakon piirissä. Potilasturvallisuuslaki tai suojelutyömääräykset eivät koske varhaiskasvatusta eivätkä kouluja.

SuPerin ja Tehyn käynnissä olevat työtaistelutoimet

• Ensimmäinen, vain kuutta sairaanhoitopiiriä koskeva, lakko päättyy 15.4.2022 klo 6.00. Nämä kohteet jatkavat toisessa lakossa 20.4. klo 6.00 alkaen.
  • Kunta-alan ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa 15.4.2022 klo 6.00 saakka. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei koske samaan aikaan lakossa olevia kohteita.

Saat apua ammattiosastostasi ja liitosta

Luethan sähköpostisi ja tarkistathan, että puhelinnumerosi on jäsentiedoissa oikein! Seuraa kaikkia SuPerin kanavia, erityisesti verkkosivuja ja some-kanavia sekä oman ammattiosastosi viestintää.

Epäselvissä lakkoon liittyvissä asioissa voit soittaa SuPerin työtaistelulinjalle, joka palvelee jäseniä 11.–13.4. klo 9–13. Katso uudet palveluajat. Työtaistelulinjan numero on 09 2727 9260. Olethan ennen soittoasi ollut yhteydessä omaan luottamusmieheesi ja/tai omaan ammattiosastoosi.

Tutustu myös ensin SuPer verkkosivuilla oleviin lakkoa koskeviin ohjeisiin ja usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksineen.

Sivua päivitetty 19.4. klo 10. Lisätty linkki Katso uudet palveluajat.