4.12.2017

Työnantajilla lainvastaisia menettelytapoja influenssarokotuksissa – lue SuPerin ohjeistus

SuPer on lähestynyt työnantajaliittoa influenssarokotuksista ja pyytänyt ohjeistamaan työnantajia. Liittoon on viime viikkojen aikana tullut valtava määrä yhteydenottoja yksityissektorilla työskenteleviltä superilaisilta. Huomattava osa yhteydenottoja koskee työnantajien monin paikoin lainvastaisia menettelytapoja influenssarokotuksen osalta.

SuPeriin tulleissa yhteydenotoissa on kerrottu, että

• työntekijät lomautetaan tai heidän työsuhteensa irtisanotaan, jos influenssarokotusta ei ole otettu esimerkiksi marraskuun 2017 loppuun mennessä
  • työnantaja on vaatinut työntekijöitä kustantamaan itse rokotteet ja menemään omalla ajalla rokotuksiin
  • työnantaja järjestää vain yhden rokottamistapahtuman työpaikalla ja kaikki, jotka eivät siihen pääse, joutuvat hankkimaan rokotukset omalla ajalla omalla kustannuksella
  • työpaikkojen seinille on laitettu listoja rokotuksen saaneista
  • esimies on vaatinut rokotuskortin näyttämistä työpaikalla
  • rokotukset on antanut pistosluvat omaava työpaikan oma työntekijä, rokotustapahtumaa ei ole välttämättä kirjattu minnekään

SuPer ei hyväksy tällaisia uuden tartuntatautilain sekä työsopimuslain vastaisia menettelyitä jäseniään kohtaan. Kaikki liiton tietoon tulevat lainvastaisuudet tullaan selvittämään ja tarvittaessa riitauttamaan.

Lue aiheista tarkemmin SuPerin kirjeestä työnantajaliitolle »

Lue myös usein kysytyt kysymykset tartuntatautilaista »