7.12.2021

Työsuojelun miniwebinaarit: Katso Turvallinen, terveellinen työympäristö -video

Ole osana luomassa hyvinvoivaa, terveellistä ja turvallista työpaikkaa

Kuten ihmisetkin, myös työpaikat ovat kokonaisuuksia, joissa tulee ottaa huomioon niin fyysiset kuin psyykkiset tekijät hyvinvoinnin kannalta.

Työolosuhteiden tulee olla työpaikalla kunnossa ja työnantaja on näistä ensisijaisesti vastuussa. Työntekijällä on myös omat velvollisuutensa, esimerkiksi ilmoitusvelvollisuus epäkohtia havaitessaan.

Työolosuhteet voidaan jakaa fysikaalisiin, mekaanisiin, kemiallisiin, biologisiin, terveydellisiin ja työyhteisöllisiin asioihin ja näitä asioita tulee tarkastella työpaikalla yhdessä, esimerkiksi riskien arvioinnin kautta.

Miniwebinaarisarjan neljännellä videolla TTK:n asiantuntija Asta Koivikko kertoo tarkemmin turvallisesta ja terveellisestä työympäristöstä.

Videon voit katsoa täältä

Miniwebinaarit on tuotettu yhteistyössä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta neuvottelevien työntekijäliittojen ja työnantajaliiton sekä Työturvallisuuskeskuksen (TTK) kanssa. Jokaisella videolla on oma aiheensa, josta TTK:n asiantuntija kertoo selkeästi ja tiiviisti. Kunkin videon kesto on noin 10–15 minuuttia.

Kuusiosaisen miniwebinaarisarjan avulla tarjotaan työpaikoille keinoja siihen, mitä työyhteisö voi tehdä työsuojelun yhteistoiminnan ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Tarkoituksena on kannustaa työyhteisöjä hyödyntämään videoita kullekin organisaatiolle sopivalla tavalla.

Lue aiheesta lisää ja katso kaikki tähän mennessä julkaistut videot