9.11.2021

Työsuojelun miniwebinaarit: Työsuojelun yhteistoiminnan toteuttaminen -video julkaistu

Ole osana luomassa hyvinvoivaa, terveellistä ja turvallista työpaikkaa

Harva meistä on työpaikalla yksin ja on todella tärkeää, että työpaikalla on toimivat keskusteluyhteydet niin työntekijöiden välillä kuin myös työnantajan kanssa, myös työsuojeluasioissa.

On hyvä muistaa, että työsuojelun yhteistoiminta on valvontalaissa ja työturvallisuuslaissa säänneltyä työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteistoimintaa, joka tähtää työturvallisuuden ja työterveyden lisääntymiseen ja ylläpitoon.

Käytännössä työsuojeluvaltuutetun tulisi päästä osallistumaan erilaisiin työryhmiin ja kokouksiin, joissa voi valtuutetun roolissaan tuoda ilmi henkilöstön asioita ja näkemystä. Työsuojeluvaltuutettu saa tätä myös vaatia, jos tuntuu siltä, ettei oikein tahdo päästä mukaan tällaiseen toimintaan – tämä oikeutus tulee suoraa laista!

Miniwebinaarisarjan toisella videolla TTK:n asiantuntija Asta Koivikko kertoo tarkemmin työsuojelun yhteistoiminnasta. Videon löydät täältä

Miniwebinaarit on tuotettu yhteistyössä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta neuvottelevien työntekijäliittojen ja työnantajaliiton sekä Työturvallisuuskeskuksen (TTK) kanssa. Jokaisella videolla on oma aiheensa, josta TTK:n asiantuntija kertoo selkeästi ja tiiviisti. Kunkin videon kesto on noin 10–15 minuuttia.

Kuusiosaisen miniwebinaarisarjan avulla tarjotaan työpaikoille keinoja siihen, mitä työyhteisö voi tehdä työsuojelun yhteistoiminnan ja työhyvinvoinnin edistämiseksi. Tarkoituksena on kannustaa työyhteisöjä hyödyntämään videoita kullekin organisaatiolle sopivalla tavalla.