13.9.2022

Valviran Henriksson Ylen Aamu TV:ssä: ”Hoitajajärjestöt monella tavalla täysin oikeassa vakavasta hoitajapulasta”

Valviran ylijohtaja Markus Henriksson ja Turun yliopiston hoitotieteen professori Mari Kangasniemi keskustelivat 13.9. Ylen Aamu TV:n lähetyksessä mm. tehohoitoa uhkaavista lakoista ja valmisteilla olevasta potilasturvallisuuslaista.

Työtaistelutilanteen ajautuminen kriisiin on pitkän aikavälin kehityksen tulos, jossa hoitohenkilökuntaosapuoli on toistuvasti joutunut vetäytymään palkkaus- ja työolovaatimuksistaan potilasturvallisuuden nimissä. Pitkällä aikavälillä tämä kehityskulku on kuitenkin johtanut työolojen ja kompensaation heikkenemiseen sekä myös hoitajapulaan.

Hoitotieteen professori Mari Kangasniemi toteaa keskustelussa, että kyse on aidosta eettisestä ongelmatilanteesta, jossa vastakkain on asetettu työntekijäryhmän eli hoitajien lakko-oikeus ja potilaiden ja asiakkaiden henki eli potilasturvallisuus.

– Nyt ollaan tilanteessa, jossa jo pelkästään sen perustyön tekeminen vaarantaa arkipäivässä asiakkaiden ja potilaiden turvallisuuden. Meillä ei ole riittävästi henkilökuntaa ja alan vetovoimaisuus huolestuttaa, Kangasniemi toteaa. – Se, että asiakaan ja potilaan turvallisuus ja elämä menee ammatillisten pyrkimysten edelle on rakennettu pitkällä aikavälillä. Pitäisi purkaa tämä asetelma, että asetetaan nämä kaksi asiaa - potilasturvallisuus ja työntekijäryhmän oikeus ajaa asiaansa - vastakkain.

Valviran Henriksson toteaa, että nykyisellä tilanteella on pitkä historia.

– Hoitajajärjestöt ovat monella tavalla täysin oikeassa hoitajapulasta ja että sen ei saisi antaa pahentua, vaan se tulisi korjata. Alan veto- ja pitovoimaa pitää lisätä kaikilla niillä keinoilla, jotka on mahdollisia, Henriksson painottaa.

Mari Kangasniemi ja Markus Henriksson
Keskustelu on katsottavissa Yle Areenassa täällä (kohdasta 15:40 lähtien).