8.10.2020

Vanhustenviikko haastaa miettimään ikääntymistä positiivisuuden kautta – superilainen, osallistu somessa!

Onni on vanheta -logo

Vanhustenviikon 4.–11.10. teemana on tänä vuonna Onni on vanheta. Teemalla Vanhustyön keskusliitto haluaa muistuttaa, että arjessa on paljon asioita, jotka tekevät ihmiset ikääntyessäänkin onnelliseksi, vaikka ikäviä asioita, kuten kipua ja särkyä ei haluta väheksyä.

Vanhustyön keskusliitto haastaa kaikki miettimään ikääntymistä positiivisuuden kautta ja kannustaa yhteisöjä ja organisaatioita järjestämään toimintaa ikääntyneille ihmisille erityisesti Vanhustenviikolla.

Superilainen vanhustenhoitaja – osallistu somessa!

Vanhustenhoitaja – sinä olet SuPer! Superilaiset vanhustenhoitajat tekevät arvokasta työtä, jotta maamme ikääntyvillä on onni vanheta.

Muistathan kuitenkin pitää huolta myös itsestäsi? Osallistu teemaviikkoon ja jaa 4.–11. lokakuuta oma tapasi huolehtia jaksamisestasi jakamalla kuva ja kuvateksti Instagramissa. Lisää mukaan hashtagit #vanhustenviikko, #superhoitaja ja #superliitto ja näytä näin arvostuksesi itseäsi ja tärkeää työtäsi kohtaan!

Merkitse julkaisuun myös @superliitto, niin voimme jakaa kuvia SuPerin some-kanavissa. Jos kuvissasi esiintyy muita ihmisiä, muista kysyä heiltä aina lupa kuvaamiseen sekä kuvan julkaisuun.

Jaamme kuvia SuPerin some-kanavilla viikon aikana ja arvomme kaikkien osallistujien kesken myös tuotepalkintoja.

Lisätietoa vanhustenviikosta, viikon tapahtumista ja ladattavia materiaaleja löydät Vanhustyön keskusliiton verkkosivuilta ja Facebookista.

Lue myös SuPerin asiantuntija Soili Nevalan blogi: Onni on vanheta ja SuPerin puheenjohtaja Silja Paavolan kolumni: Jokainen viikko on vanhustenviikko.

Hoitajamitoitus saatiin lakiin vuosien työn jälkeen

SuPer on ajanut vuosia hoitajamitoitusta lakiin riittävän ja koulutetun hoitajamäärän varmistamiseksi kaikissa ympärivuorokautista hoitoa antavissa yksiköissä. Jäsenten viestit kentältä ovat olleet hälyttäviä ja huoli hoidon laadusta, hoitajien jaksamisesta ja alan vetovoimaisuudesta on ollut suurta.

Vanhuspalvelulaki astui voimaan lokakuun 1. päivä tänä vuonna ja muutos koskee iäkkäiden tehostettua palveluasumista ja pitkäaikaisen laitoshoidon yksiköitä, joissa hoitajamitoitus nousee portaittain. Lain voimaanastuessa vähimmäismitoitus on 0,5 ja sitä nostetaan portaittain 0,7:ään 1.4.2023 mennessä.

Voimaan astui nyt myös tehtävänkuvia koskeva merkittävä muutos. Välitön asiakastyö eli hoitotyö ja välillinen asiakastyö eli ns. tukityö erotetaan 1.10 lähtien toisistaan, jolloin välilliseen työhön eli siivoukseen, ruoanlaittoon ja pyykinpesuun varataan muuta henkilökuntaa kuin hoitohenkilökuntaa.

Hyvä vanhustyö näkyväksi palkinnolla

Onko teidän työyhteisönne seuraava La Carita -palkinnon saaja? La Carita -säätiö on yhteistyössä SuPerin kanssa jakanut tunnustuspalkintoja hyvästä vanhustyöstä vuodesta 2006 saakka. Hakuaika on juuri nyt ja päättyy 25.10. Lue tarkemmat ohjeet ja hae palkintoa yhdessä työkavereidesi kanssa.

La Carita -säätiön tavoitteena on ikääntyvien hyvinvoinnin edistäminen ja vanhustyön arvostuksen nostaminen Suomessa. Myös SuPer haluaa palkinnolla muistuttaa hyvien vanhustenhoidon yksiköiden olemassaolosta.

Lue lisää vuoden 2020 La Carita -palkinnon voittajista: La Carita -säätiö ja SuPer palkitsivat hyvästä vanhustyöstä neljä vanhustenhoidon työyhteisöä

SuPer on luonut teesit vanhuspalvelujen kehittämiseksi

SuPer on laatinut teesit vanhuspalvelujen kehittämiseksi ja hyvän saattohoidon kehittämiseksi. Niissä painotetaan muun muassa sitä, että vanhuksella on oikeus arvokkaaseen elämään, hyvään hoitoon, hoivaan ja kuntoutukseen sekä hyvään saattohoitoon ja arvokkaaseen kuolemaan.

Tutustu tarkemmin SuPerin teeseihin:
teesit vanhuspalveluiden kehittämiseksi »
teesit hyvän saattohoidon kehittämiseksi »