2.10.2022

Vanhustenviikkoa vietetään 2.–9.10. – SuPer tekee työtä hyvän vanhustenhoidon puolesta

Vanhustenviikon teemana on tänä vuonna Yhdessä luontoon – joka iän oikeus.

Teemaviikon lanseerannut Vanhustyön keskusliitto kannustaa yhteisöjä ja organisaatioita järjestämään toimintaa ikääntyneille erityisesti Vanhustenviikolla ja tarjoaa tähän ideoita ja materiaalia. Tutustu lisää Vanhustenliiton verkkosivuilla.

Some-kanavissa keskustelua käydään viikon aikana tunnuksilla #YhdessäLuontoon, #JokaIänOikeus, #Vanhustenviikko ja #ArvokasVanhuus.

Lue lisää SuPer-lehden verkkosivuilta muistisairaiden Hoivakoti Villa Kivestä, jossa luontoelämykset nivoutuvat arkeen.

SuPer tekee työtä hyvän vanhustenhoidon eteen

SuPer vaikuttaa laadukkaan vanhustenhoidon puolesta muun muassa erilaisilla lausunnoilla, kannanotoilla, tiedotteilla ja selvityksillä. Myös yhteydenpito päättäjiin ja virkamiehiin sekä työskentely erilaisissa asiantuntijatyöryhmissä ovat osa vaikuttamista.

Hyvä vanhustyö näkyväksi

Tunnustuspalkintoja hyvästä vanhustyöstä on jaettu vuodesta 2006 saakka. Olisiko teidän työyhteisönne seuraava palkinnon saaja? Hakuaika on juuri nyt!

Lue tarkemmat ohjeet ja hae palkintoa yhdessä työkavereidesi kanssa viimeistään 16.10.

SuPerin teesit

SuPerin laatimat teesit vanhuspalvelujen kehittämiseksi painottavat muun muassa sitä, että vanhuksella on oikeus arvokkaaseen elämään, hyvään hoitoon, hoivaan ja kuntoutukseen sekä hyvään saattohoitoon ja arvokkaaseen kuolemaan.

Lähihoitajat ovat suurin ammattiryhmä vanhustenhoidossa. Koulutetun hoitohenkilöstön riittävän määrän turvaaminen on keskeisin vanhustenhoidon laatuun vaikuttava tekijä. SuPer on vaikuttanut voimakkaasti siihen, että vanhusten ympärivuorokautiseen hoitoon saatiin sitova minimihoitajamitoitus.

Tutustu tarkemmin SuPerin teeseihin:

Vanhustyön keskusliiton käynnistämää Vanhustenpäivää on vietetty jo vuodesta 1954 lähtien lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. Sitä seuraava viikko on Vanhustenviikko.