31.3.2014

Ääniä Suomesta ja superääniä

Mikä tieto on riittävää, jotta voi äänestää EU-vaaleissa 25.5.? Ei kannata äänestää ehdokasta, joka lupaa eniten tai näyttää parhaimmalta. Eikä ehdokasta, joka on kaikilla kanavilla kaiken aikaa. Äänestämme parlamenttiin 13 edustajaa Suomesta. Vaalipiirinä on koko maa. EU:ssa säädetään paljon asioista, joista meidän tulisi tietää. Siellä säädetään myös paljon välillisesti sellaisista asioista, jotka eivät kuulu EU:n toimivaltaan mutta lopputuloksena toimilla on vaikutusta jäsenmaissa. EU:ta syytetään usein sellaisistakin asioista, joita ei ole säädetty eikä aikaansaatu EU:ssa, vaan joista on päätetty ihan kotikutoisesti.

Omassa työssäni olen koko Suomen EU-historian ajan ollut kosketuksissa yhteen EU:n perusperiaatteeseen eli työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen. EU:ssahan liikkuvat vapaasti niin työvoima eli ihmiset, palvelut, tavarat kuin pääomatkin.  Superilaiset terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat kyllä mennä vapaasti mihin tahansa EU-maahan esimerkiksi siivoamaan. Sitä se vapaa liikkuvuus käytännössä tarkoittaa. Mutta miten saada koulutusta vastaavaa hoitotyötä terveydenhuollon ammattilaisena?

Liikkumista säätelee ammattipätevyysdirektiivi, joka on kehittynyt 15 eri direktiivistä yhdeksi jättiläiseksi.  Direktiivillä säädellään 800 eri ryhmän liikkuvuutta. Tässä terveydenhuollon säädellyt ammatit ovat ihan oma lukunsa. Koska nykyinen sairaanhoitajakoulutus on riittävän yhtenäinen Euroopan kaikissa maissa, koskee sitä automaattinen menettely eli tutkinto tunnustetaan automaattisesti.  Muitten lyhyempien koulutusten osalta tutkinnon hyväksyminen ja tunnustaminen tapahtuu ns. yleisen järjestelmän kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että lähihoitajatutkintoa verrataan kohdemaan vastaavaan tutkintoon. Kaikissa EU maissa ei ole välttämättä samantasoisia tai samanlaisia tutkintoja, jolloin voi olla vaikea löytää sellaista vertailtavaa tutkintoa mihin rinnastaa lähihoitajat.

Parhaan palkinnon omasta työstä saa, kun on auttanut ulkomaille töihin lähtenyttä jäsentä tutkinnon tunnustamisasioissa. Viranomaispäätökset pitäisi tehdä 3 kuukaudessa mutta muutaman kerran on ulkomaisten viranomaisten kanssa tahkottu samaa asiaa vuoden verran. Siinä tahtoo mennä hermot, mutta kun päätös lopulta tulee, on se lottovoitto.  Siivoojan työ on tärkeä, mutta tutkinnon tunnustaminen tarkoittaa superilaisille hoitajastatuksen saamista.

Tämä tutkinnon tunnustaminen on tärkeä niin lähihoitajakoulutukselle (tai perushoitajakoulutukselle) kuin jäsenelle, joka voi käyttää esimerkiksi REGISTERED NURSE -titteliä ja ovet työelämään terveydenhuollon ammattihenkilönä ovat auki. Eikä kaikissa maissa ole samanlaista lasikattoakaan uralla etenemiselle kuin täällä koti-Suomessa. Mutta se on jo toisen blogin aihe.

EU-vaalit ovat tulossa, seuraa ehdokkaiden vaalilupauksia ja kysele, miten niitä lupauksia täytetään parlamentissa. Eikä kannata pelätä tyhmiäkään kysymyksiä. Käytä superäänesi.

Leena Kaasinen
Asiantuntija