21.1.2015

Annat pikkusormen ja se vie koko käden

Kun aikanaan lähdin itse aktiiviksi järjestötoimintaan, minua varoitettiin; Kun annat pikkusormen, se vie koko käden ja niinhän siinä kävi. Niin käy myös monelle SuPerin jäsenelle.

SuPerissa työskennellessä olen tavannut monia aktiivisia jäseniä, jotka haluavat vaikuttaa yhteisiin asioihin ja olla mukana monessa. Ammattiosasto- tai muuta aktiivitehtävää tehdään täydellä sydämellä aivan niin kuin hoitajan työtäkin. Monista ammattiosastoista on kuitenkin kuulunut viestiä, että uusia toimijoita on vaikea löytää ja sitouttaa.

Vapaaehtoistoiminta on antoisaa, mutta myös aikaa vievää. Tänä päivänä kilpailu vapaa-ajasta ja sen käytöstä on kovaa. Virikkeitä ja harrastuksia on tarjolla yllin kyllin. Osallistumisen ja vaikuttamisen muodot ovat myös muuttuneet. Perinteinen kokoustaminen ja teatteriretket eivät välttämättä houkuta uusia toimijoita, ainakaan nuoria jäseniä.

Tämän päivän työelämä on muuttunut sirpaleiseksi. Yhteen työpaikkaan ei jäädä kovin pitkäksi aikaa, usein johtuen määräaikaisesta työsopimuksesta, mutta joskus myös työntekijän omasta halusta johtuen. Jos tulevaisuus on epävarma, on vaikeaa sitoutua mihinkään luottamustehtävään. Ennakkokäsitys ammattiosaston toiminnasta voi myös olla liian sitova ja jäykkä.

Ammattiosastoiminnan pitäisi olla henkireikä raskaan työn rinnalla, hauskaa yhteistä tekemistä edunvalvontaa unohtamatta. Yhteinen tekeminen lisää myös työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä työyhteisössä.

Miten siis saisimme houkuteltua nuoria mukaan ammattiosastotoimintaan? Ammattiosastotoiminnassa on tärkeää pitää osallistumisen kynnys matalana ja antaa mahdollisuus erilaiselle osallistumiselle. On hyvä kun toimintaan voi lähteä mukaan pikkuhiljaa ja tutustua vähitellen toimijoihin. Avoin toiminta madaltaa kynnystä tulla mukaan. Ammattiosastot voivat tarjota erilaisia osallistumisen muotoja jäsenille esim. jäsentilaisuuden järjestelyissä. Nuoret liikkuvat paljon sosiaalisessa mediassa ja se on hyvä väylä myös ammattiosastoille tutustua jäsenistöön ja tehdä toimintaansa tutuksi.

Olen kohta vuoden verran kehittänyt SuPerin nuorten toimintaa ja tavannut monia erilaisia nuoria. Osa innostuu hetkessä ja ilmoittaa halukkuutensa osallistua sen enempää miettimättä. He ovat mukana heti koko käden voimalla. Osa antaa vain pikkusormen ja pitää lopun käden itsellään eli osallistuu vain vähän kerrallaan. Kaikki osallistumisen muodot ovat yhtä tärkeitä.

Pääasia on, että uusille aktiiveille annetaan mahdollisuus vaikuttaa ja heidän innostustaan ruokitaan. Se ei ehkä tapahdu perinteisillä väylillä, vaan vaatii uudenlaista lähestymistapaa. Kannattaa rohkeasti kokeilla uusia lähestymistapoja ja toimintatapoja. Jokainen jäsen itse päättää kuinka monta sormea haluaa antaa yhteiseen hyvään.

Lähetä kommentti