5.10.2016

Jokainen meistä ansaitsee arvokkaan vanhuuden

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista vanhustenviikkoa. SuPerissa jokainen viikko on myös vanhusten viikko, sillä suurin osa vanhustenhoidossa työskentelevistä hoitajista on SuPerin jäseniä. Torstaina 6. lokakuuta kokoonnumme Kansalaistorille Helsinkiin puolustamaan oikeuttamme hyvään hoitoon niin työntekijöinä kuin myös asiakkaina!

Moni hoitaja ja myös omainen ottaa yhteyttä SuPeriin päivittäin ja kysyy, mikä on yhteiskunnassa vanhusten arvo ja arvostus, kun vanhustenhoidon alasajo vain kiihtyy päivä päivältä. Missä muussa arvostus näkyy kuin päättäjien juhlapuheissa? Mitä aiotaan tehdä, kun vanhusten määrä kasvaa ja moni tarvitsee yhä enemmän apua? Aikooko yhteiskunta todella jättää vanhukset heitteille? Ovatko omaiset valmiita hoitamaan läheisiään, jos hoitajien määrää vähennetään?

Säästötoimissa olisi kyettävä katsomaan eteenpäin pidemmälle kuin aivan lähitulevaisuuteen. Tulevaisuus pelottaa monia hoitajia, eikä se ole muutosvastarintaa, vaan aito ja oikeutettu huoli vanhusten hyvinvoinnista ja myös omasta ja työtovereiden jaksamisesta. Moni hoitaja kokee jäävänsä yksin selviämään vanhustenhoidon kaoottisessa tilanteessa. Päättäjät luottavat liikaa siihen, että hoitajat jaksavat tilanteessa kuin tilanteessa. Osa nuorista uupuu liiallisen työmäärän alle jo työuransa alussa ja saattaa olla pois työelämästä koko loppuelämänsä. Kaikki uupuneet eivät parane, eikä työkyky välttämättä palaudu.

SuPerin selvityksen mukaan 93 prosenttia lähi- ja perushoitajista on huolissaan hoidon laadusta. Tämä on viesti, joka on otettava tosissaan. Vanhustenhoidossa työskentelevät hoitajat joutuvat jatkuvasti tekemään valintoja, mitä jätetään tänään pois vanhuksen hoidosta. Kysymys ei todellakaan ole asenneongelmasta, vaan siitä, että työntekijöitä on aivan liian vähän vanhusta kohden. Työnantaja ei kerro omaisille tai vanhukselle, että palveluja karsitaan. Päätökset kaatuvat hoitajien niskaan. Myös maan hallitus on ohjeistamassa, että pienemmälläkin työntekijämäärällä pärjätään, sillä se on päättänyt pienentää minimihenkilöstömitoitusta ja ohittaa näin viestit, joita työntekijät tuovat. Nykyistä pienemmällä henkilöstömäärällä ei pärjätä! Tarvitaan lisää henkilökuntaa, jotta voidaan oikeasti täyttää vanhuspalvelulain vaatimukset.

Henkilöstömitoitusta ohjaa STM:n laatusuositus, joka on vain suositus, ei pakottava, eikä se myöskään sisällä sanktioita. Kun tämä suositus jatkossa sallii vielä nykyistä heikomman henkilöstömitoituksen, voidaan seuraavaksi miettiä, kenen syy on, että vanhukset jäävät heitteille. Vastuu on tietysti työnantajalla, jonka täytyy turvata riittävä henkilöstömäärä sekä asiakkaiden vuoksi että myös täyttääkseen työsuojelumääräykset. Jos potilasturvallisuus vaarantuu, työnantajat tulevat todennäköisesti syyttämään maan hallitusta ja kertovat vain noudattavansa suositusta henkilöstömitoituksesta. Ja osa syyttää aina hoitajia asenneongelmasta. Olisi vaan pitänyt jaksaa ja ehtiä.

Puheet siitä, että työnantajat tulisivat ottamaan huomioon asiakkaiden hoitoisuuden ja määrittämään mitoituksen sen mukaan, ovat täysin epärealistisia. Kun pelkät lyhytnäköiset kustannussäästöt ohjaavat toimintaa, väistyvät palvelujen laatu ja työntekijöiden hyvinvointi. Tästä meillä on SuPerissa lukuisia kokemuksia ja valitettavasti niiden määrä kasvaa voimakkaasti koko ajan. Työelämä ei ole niin reilua kuin sen haluaisi olevan. Sen vuoksi on tärkeää neuvotella myös työntekijäjärjestöjen kanssa ja kuunnella aidosti viestiä ”kentältä”.

On tietysti olemassa myös vanhustenhoidon yksiköitä, joissa henkilöstömitoitus on riittävä. Näissä yksiköissä voidaan toteuttaa kuntouttavaa työotetta ja tarjota luvatut palvelut. Osa työnantajista on ilmoittanut, etteivät ne aio laskea mitoitusta hallituksen sallimalle tasolle, vaan haluavat tarjota hyvää hoitoa ja hyvät työolot myös jatkossa. Toivottavasti tähän viestikapulaan tarttuvat kaikki työnantajat!

SuPer järjestää mielenilmauksen hyvän vanhustenhoidon puolesta torstaina 6. lokakuuta klo 17.00 Kansalaistorilla. Tule mukaan vaikuttamaan, jotta saamme hallituksen perumaan päätöksen henkilöstömitoituksen pienentämisestä!

Sari Tirronen

Lähetä kommentti