26.1.2020

Kansallista lähihoitajapäivää vietetään 27.1.2020

Jo 12 vuotta olemme saaneet juhlia kansallista lähihoitajapäivää! On hienoa, että meille on nimetty oma päivä, jolloin voimme julkisesti juhlia rohkeaa, kunnioitettavaa ja vastuullista ammattiamme.

Se päivä on vihdoin koittanut. On ihana kevään ja alkukesän tuoksu ilmassa ja perhosia vatsassa. Olen valinnut päälleni vaaleansinisen kotelomekon ja vetänyt sukkahousut jalkaan. Seison koulupihalla selkäsuorana ja odottavaisena.

Tänään on se päivä, kun valmistun lähihoitajaksi. Päässäni pyörii suuria kysymyksiä ammatistani, jonka olen valinnut. Kysyn itseltäni useasti päivän aikana, olenko valmis? Vastaan rohkeasti itselleni, että kyllä olen. Olen valmis valmistumaan, olen valmis kohtaamaan ihmiset sellaisen kuin he ovat. Sitähän minulle on opetettu. Olen valmis auttamaan niitä ihmisiä, jotka apua tarvitsevat. Samalla kuitenkin mietin osaanko auttaa heitä elämän haasteissa, osaanko auttaa hädän tullen? En varmasti aina osaa, mutta sillä osaamisella mikä minulla nyt on, lähden luottavaisin mielin työelämään. Muistelen kaikkea mitä opettajat ovat opettaneet, mitä työssäoppimispaikoissa on opetettu. Olen yrittänyt ottaa kaikista palautteista opikseni.

Koulun pihalla tapaan viimeisen kerran opiskelutovereita. Jokaisen kasvoilta huokuu onnellisuus ja ylpeys. Päivän tunnelmasta aistii vahvaa osaamista ja rohkeutta. Ilmassa on myös haikeutta ja luopumista. Olemme olleet muutaman vuoden tiiviisti yhdessä, olemme yhdessä onnistuneet sekä epäonnistuneet. Olemme kasvaneet ammatillisesti. Olemme yhdessä kulkeneet matkaa kohti tuntematonta.

Valmistumispäivä on edelleen kirkkaana mielessä, on ollut jokaisena päivänä jo 20 vuotta. Urani aikana olen saanut kokea kaikkea maan ja taivaan väliltä. Olen saanut kohdata satoja erilaisia ihmisiä, erilaisissa elämäntilanteissa olevia. Minua on onnistanut, olen jokaisessa kohtaamisessa saanut tuntea avointa kunnioitusta ammattiani kohtaan. Olen useasti kuullut kysymyksen asiakkailta ja omaisilta, että miten sinä olet valinnut noin vaativan ja tärkeän ammatin? Ilman teitä lähihoitajia emme olisi saaneet niin hyvää hoitoa ja hoivaa.

Olen valmistumisestani asti ollut ylpeä ammatistani. Olen hoitanut ja hoivannut asiakkaita suurella sydämellä ja ammattitaidolla. Omalla lämpimällä persoonallani olen luonut kohtaamisissa turvallisen olotilan, kuunnellut, itkenyt ja iloinnut. Minulla on kuitenkin vielä paljon oppimista, olen oikealla tiellä.

SuPeristi onnea teille kaikille lähihoitajille!

Elina Kiuru, lähihoitaja vuosimallia 1999

Lähetä kommentti