8.3.2019

Naisvaltaisia aloja on arvostettava muulloinkin kuin juhlapuheissa

Tänään on kansainvälinen naistenpäivä ja siitä tulikin mieleeni ikuisuuskysymys, joka pitää ratkaista. Miksi naisvaltaisilla aloilla on tehtävän vaativuuteen nähden alempi palkka kuin vastaavissa vaativuusluokissa miesvaltaisilla aloilla?

Yhteiskunta vastaa tähän aina, että se on segregaatio: naiset valitsevat alat, joilla on heikompi palkkataso ja heikommat työolosuhteet. Todetaan, että segregaatio ei ole palkkatasa-arvo-ongelma, vaan sen seuraus. Väitetään jopa, että segregaatiota voidaan vähentää vain sillä, että naiset hakeutuvat toisille aloille, eli miesvaltaisille aloille. Syyksi on myös sanottu, että merkittävä palkkaero johtuu siitä, että miesvaltaisilla aloilla työtehtävät ovat vaativampia kuin naisvaltaisilla aloilla.

Todellista puppua. Oikeastaan on vain kyse siitä, että naisvaltaisia aloja ei arvosteta niin paljon kuin miesvaltaisia aloja. Mietitäänpä tehtävän vaativuutta superilaisten näkökulmasta, on hän sitten töissä sote- tai varhaiskasvatussektorilla. Missä vaan hän työskentelee, hänen on osattava muun muassa anatomia ja fysiologia, aseptiikka, lääkehoito, kuntoutus sekä kasvatus- ja kehitystieto. Kaikki tämä tieto on yhdistettävä niihin lakeihin ja asetuksiin, jotka määräävät ja ohjaavat superilaisten työtä hänen hoitaessaan asiakasta tai potilasta − nuorta tai vanhaa.

Superilaisten työ on aina ihmiseen kohdistuvaa, ja siten sitä pitää arvostaa muulloinkin kuin juhlapuheissa. Sen vaativuus on todellista, ilman että sitä pitää aina todistaa. Tämä karu todellisuus on näyttäytynyt viime viikkojen uutisoinnissa. Aiemmin luultiin, että hoitotyötä voi tehdä kuka vaan ja millaisella pikakoulutuksella tahansa. Nyt on viimeinen aika todeta, että superilaisten tekemä työ vaatii piinkovaa ammattitaitoa ja se pitää myös tunnustaa. Sitä ei tule piilottaa mihinkään segregaatioon, eli työmarkkinoiden jakoon naisten ja miesten aloihin.

Kommentit

Sari Järvinen05.04.2019 08:47:41Liitto käsittelee jokaisen jäseneltä tulevan selvityspyynnön ja ratkaisee sen noudattaen voimassa olevia työehtosopimuksia ja lakeja. Liitto ei lähde blogipalstalla kommentoimaan yksittäisen jäsenen asiaa. Terveisin, Sari Järvinen Tiedottaja

Hannele Mäkeläinen31.03.2019 20:12:31Juttuja on ikävä kyllä lukea kaiken itseni kokeman jälkeen.Jäsenet haukutaan jo perättömistä lausunnoista Edunvalvonnassa ja estetään vastaamatta puheluilinja sähköposteihin.On ilmiantovelvollisuus ja kenkä peffaan.Ette te sitäkään itse haluaisi kokea.Olen siitä hyvin loukkaantunut.Asia ei todellakaan ole näin helppo ja yksiselitteinen.Tietovuotoasioissa kanneaika on pidempi ja ette te ole olleet lainkaan asioista tietoisia:Mitä todella tapahtui.Testasin sen pyytämällä sisältöselvityspyynnön,jota en koskaan saanut edunvalvontajohtajalta.Kaikkialla on tällaista toimintaa,jossa ei myönnetä mitään.Pakoillaan vastuuta.Olen puhunut vallasta ja vastuusta,jonka opin Kansankorkeakoulussa sosiologian pienellä oppimäärällä:Allart Littunen muistelen.Miten valvotaan muutamalla ihmisellä työpaikkoja.Avi tuntuu jo olevan täystyöllistetty ja Valvirassa myös.Ratkotaanko se muka perustamalla yhteinen valvontakoneisto.Himmelit näissä lisääntyy,mutta hinnat myös ja mahdoton tehtävä.Ei tätä alaa minun aikanani työpaikalla arvostettu kuin alkuvuosina.Sairaanhoitajat vain ja hekin ovat huomanneet,että joutuu tekemään perustason asioita,kun meidän koulutus muutettiin.Siitä seurasi pyrky Hoitotiedettä opiskelemaan esimiespaikoille ja konttoreihin.Seuraava askel on taas :tarvitaan hoitoavustajat ja siitä sitten taas riitelyä,kuka on kuka.Aiemmin olisi pitänyt miettiä koko koulu-uudistusta ja säilyttää se vanha malli.Ei se työ pilkkoen eri osii miksikään siitä muutu.Se on raskasta,fyysistä sekä psyykkistä työtä,kun lisättiin vain työtehtäviä.Kukaan ei enää halua tehdä perushoitoa ja miten se nyt ratkaistaan.Lapset ja vanhukset etenkin ja Yliopistosairaalatkaan eivät meitä kaipaile.Alkupelissä jo moni lähihoitaja huomaa ja ilmoittaa jatkavansa.Seulonta pitäisi,testit tehdä niin,että haluttaisiin tehdä juuri sitä työtä.Tässä teille mietittävää.Kuka enää haluaa alalle,jossa ei ole muuta kuin valvontakoneistoa.Tämähän näyttää vielä enemmän surkeammalta kuin ennen oli työrauha.Tilanne on kaaoksen partaalla yhtään kaunistelematta.Haluatteko tekin teille valvontakoneiston tekemisistänne,ette varmaan.Ovatko teidän kaikki menonne kokouksiin niin tärkeitä,koska olette jäsenten edunvalvojia.Osa tietysti on.Mutta se on jäseniltä pois.Olen jäsen vielä ja odotan jäsenmaksulappua.Se on ihan hyvä työpaikka teille,jonka jäsenet ovat mahdollistaneet.Jos ajoissa olisi toimittu ,ennen kuin oma juttuni tapahtui,niin seuraamukset ja kärsimykset olisivat huomattavasti pienemmät.Palomäen aikana asiani oli tapetilla ja juhlittiin meidän vuosipäivää.Olisi siellä edes voinut kysyä asiaa minulta.Hänhän sai ostetun tittelin loppupelissä.Oliko se hänelle tärkeintä.Joku on jopa kieltäytynyt tällaisesta.Aikaa on ollut matkustella koiraa kuvaamaan lehteen,mutta ei ollut aikaa tulla selvittämään omaa asiaani.Liittohan nekin rahat maksaa.Edunvalvontajohtajakin tuli tänne jäseniltaan ja olisin mennyt,jos hän suostuisi keskustelemaan.Soitin,ja laittoi puhelimen kiinni.Tällälailla vastuuta kannetaan,jossa en näe mitään arvostusta jäsentä kohtaan enkä myöskään eettisesti oikein toimimista.Kummallista vielä,että ei eläkeläisjäsen saa äänestää Superliitossa.Olisin äänestänyt yhtä ehdokasta.Onkohan tämä perustuslainmukainen tai muun lainmukainen,en ole perehtynyt siihen.Nyt ei ollut paljon posiitivista kerrottavaaa,mutta toivottavasti toimitte eri tavalla tulevaisuudessa.Kanavat on tukittu suurin piirtein kontaktinottoon,mitä tyhjää pyytää:Sanottiin ennen.Ystäväni kysyi juuri minulta,että miltä sinusta tuntui,kun jäin eläkkeelle.Kerroin,että se on ollut äärimmäisen surullista,koska en ole saanut apua,vaikka minuahan te siitä syytätte.Hyvää Jatkoa kaikella kunnioituksella:Työ on tosi raskasta nyt kaikille Superilaisille.En pyydä vastausta,koska sitä ei tule.

Lähetä kommentti