6.5.2014

Onko jäsenyys myytävänä?

Onko ammattiliittojen jäsenyyden myynti muuttunut liian kaupalliseksi? Myydäänkö jäsenyyttä yhä useammin jonkin muun, ”paremmin uppoavan” tuotteen tai asian siivellä, ennemmin kuin sillä, mitä se oikeasti on?
 
Jäsenyyden markkinointi ja sen nostaminen kansan tietoisuuteen eri medioiden ja tapojen avulla on selkeästi lisääntynyt viime vuosina. Järjestäytyminen ammattiliittoon ei olekaan enää itsestäänselvyys. Jäsenyydessä pitää olla jotain muuta, sitä jotakin. Jäsenyys on ennen kaikkea palvelu, jonka myymiseen on otettu ja tullaan tulevaisuudessakin ottamaan markkinoinnin välineitä ja malleja yritysmaailmasta.

Ammattiliitto on yhtä kuin sen jäsenet ja jäsenet ovat yhtä kuin asiakkaat. Jokainen organisaatio tarvitsee asiakkaita toimiakseen. Ja mitä enemmän on asiakkaita, sitä voimakkaampi ja vahvempi organisaatio on.

No, tämä kuvio lienee hyvinkin selvä. Mutta onko riski, että homma lähtee lapasesta? Jääkö tärkein, palkansaajan edunvalvonta ja sen merkitys tarjousten, etujen ja tuotteiden varjoon?
 
Olen mielenkiinnolla seurannut, miten eri organisaatiot toteuttavat jäsenyyden myyntiä ja mikä on se juttu, millä potentiaalisen jäsenen mielenkiinto yritetään herättää. Mukaan mahtuu mitä mielenkiintoisempia iskulauseita ja ”tarjouksia” ja jossain kohtaa voi jäädä epäselväksi, mistä oikeastaan on kysymys.
 
Myynnin ja markkinoinnin maailman mukaantulo on kaiken kaikkiaan hyvä asia. Ylitseampuva hehkuttaminen voi kuitenkin kääntyä vastaan ja vaikuttaa ennemminkin epätoivoiselta kuin vakuuttavalta, harhaanjohtamisesta puhumattakaan. Ammattiliiton markkinoinnissa onkin haastetta juuri siksi, että jäsenyyden merkitys ja vaikutus on kerrottava juuri niin kuin se on, mutta houkuttelevasti. Ja sitten pitää olla sitä jotain muuta, se on selvä. Järjestöt pyrkivät tarjoamaan jäsenilleen etuja ja alennuksia, tuotteita, lomaviikkoja jne. kukin parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta voittoa tuottamattoman yhdistyksen sääntöjen rajoissa.
 
Haastetta riittää myös oikeaa ammattiliittoa etsivälle. Vertailut eri liittojen tarjoamien etujen hyödyllisyydestä itselle ja toisaalta etujen samankaltaisuus aiheuttavat varmasti pohdintoja siitä, mikä minulle oikeasti on oikea liitto ja mitä siltä saan. Tässä kohtaa kannattaa kuitenkin pyrkiä pitämään itselle selvänä se, minkä ammatin edustaja olen ja mikä liitto näin ollen minun asioistani parhaiten pystyy huolen pitämään.

Kaikkien etujen, alennusten ja tuotteiden takana on kuitenkin aina peruste, minkä vuosikymmeniä toimineen liikkeen nimikin kertoo: ammattiliitto.
 
Sari Kainulainen
Jäsenyksikön päällikkö


 
 
 

    Kommentit

    Lähetä kommentti