14.11.2014

Osaamisen laaja-alainen käyttö lisää työmotivaatiota

Koko SuPerissa työskentelyni ajan olen ihmetellyt, kuinka sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla hukataan osaamista. Valtio sijoittaa koulutukseen ja osaamiseen, mutta työmarkkinoilla osaamista ei osata tai haluta hyödyntää.

SuPerin jäsenistön keskuudessa nousee jatkuvasti esiin pyyntö, että lähi- ja perushoitajat saisivat käyttää koko osaamistaan asiakkaan parhaaksi. Asia ei ole vieläkään korjaantunut. On turhauttavaa opiskella, jos osaamista ei tunnusteta. Osaamisen laaja-alainen käyttö parantaa paitsi asiakkaan saamaa hoitoa myös työntekijän omaa motivaatiota.

SuPer vie sekä valtakunnallisesti että alueellisesti tätä asiaa eteenpäin, kunnes maalaisjärki voittaa tai taantuma on riittävän syvä, ettei ole varaa tällaiseen hölmöilyyn. Työntekijöiden osaamisen hyödyntäminen parantaa tehokkuutta ja on taloudellista. Myös työnantaja hyötyy siitä monin tavoin. Osaamista voidaan myös lisätä työpaikkakohtaisesti. Suomella ei mene taloudellisesti kovin huonosti, kun se voi edelleen rajata työntekijöiden osaamisen käyttöä.

Käsittämättömiä ovat myös tarinat, joissa yhdessä paikassa työntekijällä on koulutuksen antama osaaminen ja toisessa sitä ei työnantajan mukaan ole. Yhdessä paikassa voi jakaa lääkkeitä, toisessa ei.

SuPerin työmarkkinapäiville kokoontuu 13.–14.11. noin 350 aktiivista superilaista vaikuttajaa ympäri Suomen. Osaamisen hukkakäyttö on yksi esille noussut asia keskusteluissa jäsenten kanssa. Toinen ovat säästötoimet ja lomautukset kunnissa. Niiden määrä kasvaa koko ajan.

Myös kuntien toteuttamat sote-palvelujen kokonaisulkoistukset, jotka sotkevat sote-uudistuksen toteuttamista, ovat kasvamaan päin. Kuntien varaslähdöt ovat aiheuttaneet murhetta monella paikkakunnalla. Jopa työnantajat ovat pyytäneet SuPerin apua tässä asiassa.

Toivon, että luottamusmiehet ja ammattiosastojen puheenjohtajat jaksavat edelleen neuvotella paikallisesti asioista, jotka vaikuttavat paitsi jäsentemme myös kaikkien kuntalaisten elämään ja hyvinvointiin.

Sari Tirronen
Tiedotuspäällikkö, KTM

Kommentit

Sari Tirronen24.11.2014 13:17:40Pyydämme ystävällisesti lähettämään ammatillista edunvalvontaa koskevat kysymykset osoitteeseen kera@superliitto.fi

Sari Tirronen24.11.2014 13:17:23Pyydämme ystävällisesti lähettämään ammatillista edunvalvontaa koskevat kysymykset osoitteeseen kera@superliitto.fi

Pasi Virtanen14.11.2014 10:37:04Huomattu on. Työskentelin keskussairaalan päivystyksessä ja siellä osastonhoitajalla oli tapana tarkistaa,ettei minulla vaan ole lääkekaapin avaimia taskussa. Jos oli niin otti ne pois ja vei jollekin sairaanhoitajalle. Kunnes joku lääkäreistä pyysi kaapista jotain ja jouduin ne avaimet taas hakemaan (kerran OH:lta itseltäänkin kun ei ollut löytänyt ketään jolle ne antaisi) Sittemmin siirryin töihin toiseen päivystykseen joka on saman shp:n alueella. Siellä OH on minua jo pari kertaa huomauttanut siitä, että avaimet pitää aina olla taskussa.Saan myös antaa kaikkia lääkkeitä. Näin ovat asiat eri tavalla kahdessa suht lähellä toisiaan sijaitsevassa päivystyksessä.

Lähetä kommentti